четвер, 17 березня 2016 р.

Урок
 Тема. О. Олесь. Драма-казка «Микита Кожум’яка». Найнапруженіші епізоди в казці. Своєрідність побудови драматичного твору.
Мета:допомогти учням глибше усвідомити зміст п’єси-казки, особливості драматичного твору, ознайомити з поняттям «гіпербола»; розвивати навички виразного читання за ролями, переказу й коментування драматичного твору, характеристики образів.
Теорія літератури:драматичний твір та його особливості, гіпербола.
Обладнання:підручник, портрет О. Олеся, текст драми-казки «Микита Кожум’яка».
Тип уроку:вивчення нового матеріалу.
ХІД УРОКУ
 І.   Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку.
Вступне слово вчителя.
Дуже часто в казках, легендах ми зустрічаємо героїв надзвичайної сили, сміливості, розуму й передбачливості. Чому народ, письменники вдаються до таких перебільшень? Напевно, щоб уславити, звеличити своїх улюбленців. Коли ж ідеться про ворогів, то перемога сильних противників удвічі цінніша. Про такий художній засіб, як гіпербола, про своєрідність побудови драматичного твору ми й будемо говорити сьогодні на уроці.
 ІІ.  Актуалізація опорних знань учнів
1.   Перевірка домашнього завдання.
Виразне читання за ролями, переказування окремих (найнапруженіших) епізодів п’єси-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка».
2.   Завдання учням.
Складіть план твору.
Орієнтовний план
1)   Дівчина розмовляє з Княгинею про порятунок Князівни.
2)   Посланець від Змія.
3)   Князь скликає Воєвод на нараду.
4)   Дід пропонує попросити допомоги в його сина.
5)   Розмова посланців із Кожум’якою.
6)   Бій Микити Кожум’яки зі Змієм.
7)   Перемога славного богатиря.
3. Перевірка  усвідомлення змісту драми - казки Олександра Олеся «Микита Кожум’яка».
Гра «ТАК-НІ».
1 .Князь із Княгинею сумували, бо повинні були віддавати Змію улюбленого сина? (Ні)
2.  Посланець Змія був «чорний та окатий, як та ніч»? (Так)
3.  Народ боявся Змія? (Так)
4.   Князь зібрав воєвод, щоб повідомити їм про своє рішення добровільно віддати Змію дочку? (Ні)
5.Чи всі воєводи одностайно погодилися з Князем боротися проти Змія? (Ні)
6.  У  три роки Микита міг побороти свого батька? (Так)
7.  Микита брутальний, злий, жорстокий? (НІ)
8.  У Микити було п’ять братів? (Ні)
9.  Микита одразу погодився боротися зі Змієм? (Ні)
10.Замок Змія був похмурий, темний? (Ні)
11.Чи важко Микиті було боротися зі Змієм? (Так)
12. Микита врятував Князівну від Змія? (Так)
4. Ідейно - художній аналіз змісту твору.
Тема: зображення боротьби добра і зла (Змій), в результаті якої перемагає добро, в образі богатиря, захисника правди і справедливості.
Ідея: уславлення всеперемагаючої сили добра над злом; корисливості, прагнення здобути жертву підступним шляхом.
Жанр: драма - казка.
Побудова:
Зачин: тривога князя та князівни за життя своєї доньки, рада з воєводами.
Основна частина: боротьба Микити Кожум’яки зі Змієм.
Кінцівка: перемога Микити над силами зла, прославлення Кожум’яки.
 ІІІ.  Формування і вдосконалення вмінь та навичок
1.   Робота зі словничком літературознавчих термінів.
Гіпербола — це перебільшення для посилення виразності й підкреслення сказаної думки. Наприклад: я говорив це тисячу разів, височенний як дуб.
2.   Практична робота.
Знайдіть приклади гіперболи в п’єсі-казці О. Олеся.
(Сила Микити Кожум’яки, сила Змія, двобій між ними.)
3.   Завдання учням.
1)   Погортайте сторінки драматичного твору й розкажіть про його побудову (дійові особи, поділ на дії, картини, ремарки).
2)   Поділіть героїв драми-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка» на головних і другорядних, позитивних і негативних, тих, хто вірить у перемогу над Змієм, і тих, хто не вірить. Результат роботи оформіть у вигляді таблиці.
4.   Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».
Визначте, як історичне минуле може бути пов’язане із сучасністю (за матеріалами п’єси-казки).
Очікувані відповіді
Під час війни серед простого народу завжди знаходилося багато справжніх героїв.
Аби держава була міцною та процвітала, потрібно, щоб її громадяни були патріотами.
І досі є важливим та актуальним твердження «Хто не бореться, той раб» (можна боротися навіть із власними недоліками).
5.   Робота в групах.
Схарактеризуйте героїв п’єси-казки О. Олеся «Микита Кожум’яка».
І група — Микита Кожум’яка.
(Сильний, мужній, безкорисливий, вередливий.)
ІІ група — Князь і Князівна.
(Люблячі батьки; Князь більш рішучий, упевнений, активно намагається протидіяти лиху; Княгиня більш печальна, розгублена, зневірена.)
ІІІ група — Дівчина.
(Мужня, самовіддана, здатна навіть до самопожертви заради порятунку Князівни.)
IV група — Воєводи.
(Одні за те, щоб скоритися, зневірені; інші пропонують боротися, шукати вихід.)
ІV.  Домашнє завдання.
Виразно читати за ролями, переказувати, виділяти головні епізоди, коментувати їх.
 V.  Підсумок уроку.
Інтерактивна вправа «Мікрофон».
До заповітів наших предків, як я вважаю, треба ставитися…



Немає коментарів:

Дописати коментар