Тема уроку. „Intermezzo” Михайла Коцюбинського - „сплав поезії, музики і людського
горя”.
Мета уроку. Навчальна
- розкрити світ ліричного героя, громадську позицію автора, психологію
письменницької праці;
Розвивальна
- розвивати мистецькі смаки учнів;
Виховна
- виховувати любов до рідної природи, землі. Обладнання.
Звукозапис голосів природи - зозулі, жайворонка; картина И.
Карася „Українська пшениця”.
Епіграф до уроку : „У хвилини розчарування та розпуки мене раз у раз рятувала моя незвичайна
любов до природи” (М. Коцюбинський)
Бесіда
з метою перевірки домашнього завдання:
■
Доведіть, що новела „Коні не винні” -
сатирично-психологічна .
■
Дайте характеристику А. Малини за новелою
„Коні не винні”.
■
Як ви розумієте назву твору?
■
Чим знаменний 1903р. у житті М.Коцюбинського?
1.
Усна розповідь
учителя.
„Intermezzo” -
твір особливий, не схожий на будь-який інший у творчості самого М.
Коцюбинського та і у всій нашій літературі. У ньому немає розгорнутого сюжету,
зовнішнього конфлікту, діалогів, які пожвавлюють сюжет. Є царство природи,
панування Божої краси, розкіш барв і велич рідної землі. І все це об’єднує в
одне ціле зболене авторське „Я”, яке в обіймах природи шукає свого зцілення.
Які ж передумови народження твору ?
2.
Виступ учня - історика.
Новела
„Intermezzo”
написана в 1908 році. Це був час реакції- жорстоких розправ
російського самодержавства з революціонерами. Тюрми переповнені вчорашніми
правдошукачами, поліція, жандарми, військово-польові суди чинили розправи, а то
й самосуди: стріляли, вішали, вбивали. У листі до М. Чернявського М.
Коцюбинський пише: „Ви не можете уявити собі, що я пережив, бачачи те все на
власні очі і який це вплив мало на мої хворі нерви. Мені тепер ще
гірше,
ніж було: не можу ані спати, ані їсти. Ледве пишу до Вас.” (18листопада 1905).
Кожен
день приносив письменникові сумні вісті і виснажував його тіло. Ще у січні 1908
року М. Коцюбинський пообіцяв редакції журналу „Літературно-науковий вісник”
подати для друку оповідання. Та часу не вистачало. У 1908 році письменник
продовжував працювати в статичному бюро Чернігівського земства, готував і
редагував „Сельскохозяйственные обзоры по Черниговской губернии», що налічувало близько 450 сторінок щорічно. Огляди
складалися на основі величезної кореспонденції із сіл.
Чимало
сил відбирала й громадська робота в товаристві „Просвіта”, головою ради якого
був М.Коцюбинський: він організовує лекції на теми українознавства, готується
до святкування 80-х роковин з дня народження Л.Толстого, пише і читає на
засіданні свій реферат „Іван Франко”.
З
наукового товариства ім. Т.Г.Шевченка (Львів) надходить звістка про тяжкий стан
здоров’я І.Франка. М. Коцюбинський дуже переживає за свого друга і вчителя. У
листі до В.Гнатюка від 3 травня 1908 року він пише: „Так мене вразила та сумна
звістка, що я й сам занедужав і два дні лежав”. Письменник організовує в Чернігові
збирання коштів на лікування. У цей час департамент поліції продовжує пильно
наглядати за діяльністю М.Коцюбинського. Служба, активна громадська робота
дедалі більше розхитують і без того неміцне здоров'я письменника. В листах до
знайомих він скаржиться: „Я дуже втомлений, і так хочеться мені спочити серед
природи !.. Може б, вдалося мені щось написати серед сільської тиші”( до М.
Вікшемського від 21 травня 1908).
Письменник
звертається до знайомих і друзів з проханням прийняти його на літній відпочинок.
Нарешті Євген Чикаленко запрошує М. Коцюбинського до себе в маєток, що в с.
Кононівка. У листах з Кононівки розкривається вся глибина душевної втоми
письменника. До своєї знайомої О. Аплаксіної він пише:” Читаю великую книгу природы и когда научусь кое-чему, буду
писать. С тех пор как я очутился в полном уединении - чувствую, как я страшно устал
душою... Не хочется видеть людей, вести разговоры. Хочется сбросить с себя всю
волну людской грязи, которая незаметно заливала твоё сердце, хочется очиститься
и отдохнуть... Я просто сливаюсь с этой голубой и зеленой чистотой и сам
становлюсь спокойнее и чище.”
Гуцули відомі
художніми промислами, обробкою металу, гончарними виробами, килимарством.
Походження назви
„гуцул” остаточно не з’ясоване. Деякі вчені його пов’язують з молдавським
„гоц”, „гуц” (розбійник), а отже, з масовим повстанським рухом народних
месників-опришків у 17-18 століттях. На думку інших, це слово походить від
„кочул” - пастух, ще інших - від давньоруського племені уличів.
3.
Слово вчителя.
Загадковість краю
кликали М. Коцюбинського до пізнання. Красномовно про зацікавленість автора
життям цих людей говорять рядки: „Побывал в диких местах, доступных немногим,
где гуцулы - на- мады проводят со своими стадами всё лето. Если бы вы знали,
как величественна здесь природа, какая первобытная жизнь... Сколько здесь
красивых сказок, преданий, поверий, символов! - Собираю материал, переживаю
природу, смотрю, слушаю, учусь”.
Краса цього краю, майстерність і талант
його народу відбилися й у
формах українського костюма. Справді, костюм гуцулів, зберігаючи
багато архаїчних рис, відзначається особливою своєрідністю.
4.
Звіт другої групи учнів, що досліджували мову
регіону.
Чоловіки носили тунікоподібну сорочку навипуск, підперізуючи
її чересом - широким шкіряним поясом з
металевими прикрасами і орнаментальним тисненням.
Гачі - це штани з
білого сукна; крашениці - з кольорового сукна; покрениці - штани з білого полотна.
Кептар -
овчинна безрукавка; сердак - короткий
піджак із домашнього сукна темного кольору, з бічними клинками або без них.
Головні убори -
хутряні шапки-ушанки, влітку одягали брилі- кресані, оздоблені півнячим пір’ям або
квітками, зібраними в лісі.
Найпоширенішим
взуттям були постоли, що вдягались на онучі або
панчохи з домотканого сукна. Молодь носила чоботи.
Невід’ємними
елементами костюма чоловіків були шкіряна торбина (прикрашена мідними
бляшанками), яку вішали через плече (то- бівка), порохівниця
і топірець.
5.
Бесіда за текстом твору:
■
Який одяг носили герої повісті?
(учні
відповідають, ілюструючи прикладами з твору)
■
У якому одязі люди зустрічали свято?
■ Повість М.
Коцюбинського „Тіні забутих предків” містить надзвичайно цінний матеріал і про
світогляд жителів Карпат. Яким же бачить навколишній світ гуцул?
(Учні наводять вислів
самого автора, який писав: „Гуцул все життя, до самої смерті проводить у
боротьбі із злими духами, які населяють ліси, гори, води”. Гуцули вірять, що є
люди, які знають світ духів і вміють ворожити, вірять у силу слова, в чародіїв,
що супроводжують бурю, град і громи. Тому невипадково у повісті живуть і няв-
ки, і Чугайстер (волохатий лісовий чоловік), і градівник Юра, і відьма Хима.)
6.
Самостійна робота над проблемою: „ Звичаї і
обряди на сторінках повісті”
(Учні зачитують
епізоди, в яких автор змальовує святкування вечора перед Різдвом, деталізований
опис поховального обряду, що супроводжується грою - „грушка”; життя гуцулів у
полонинах і добування ними будзу (сиру).
7.
Звіт групи юних фольклористів про роль
коломийок на сторінках твору „Тіні забутих предків”.
Усвідомлення єдності
з природою породжувало прагнення жити багатим духовним життям. Природа і
кохання допомагали розкрити й розвинути найкращі сторони людської душі, яка не
тільки може чути мелодію гір, лісів, струмків і водограїв, а й здатна творити
свою музику. Ось чому все життя гуцула супроводжує коломийка - один з
найпоширеніших успадкованих жанрів на Гуцульщині.
Коломийки - художні
словесні мініатюри. Вони свідчать про поетичну обдарованість, духовну красу,
людяність. Первісно коломийка була танковою піснею, але згодом стала улюбленим
видом суспільної, побутової і ліричної пісеньки. У ній зафіксоване все життя
гуцула - від колиски до могили. Багато коломийок пов’язані із природою,
людиною, її працею. Легким потоком вони линуть із уст Миколи - сироти:
Питається
у баранця Круторіжка вівця:
Ци
ти вробиш, баранчику,
Зеленого
сінця.
Багато
непередбачуваних ситуацій траплялося вівчарам на полонині. Часто хижі тварини
забирати із стада худобу. Про це також складено коломийку:
Не
знаєш ти, круторіжко,
Яка
буде зима,
Ци
ти вийдеш, ци не вийдеш З полонини жива...
Найпоетичнішими
є коломийки, в яких висловлені внутрішні почуття. Цикл коломийок про кохання -
це зворушлива лірична поема, пов’язана із стосунками Марічки та Івана. В одному
випадку в ній звучить радість від зустрічі закоханих:
Ой
прибігла 3 полонини
Білая
овечка -
Люблю
тебе, файна любко,
Та й
твої словечка...
В
іншому випадку вона передає тривогу розставання:
Ізгадай
мні, мій миленький,
Два
рази на днину,
Я
тебе ізгадаю Сім раз на годину.
Іван
вірив, що прийде пора - і Марічка знов позбирає співанки, щоб було чим одбути
весілля.
IV.
Підсумки уроку. Повідомлення домашнього завдання. Учитель. На цьому наша мандрівка у Карпати закінчилася.
Ми ознайомилися з тими сторонами життя гуцулів, які для нас незвичні і не
завжди зрозумілі. Автору вдалося воскресити образ „забутого предка”, якому
властива була органічна єдність з Космосом, природжена мудрість, висока
духовність.
Домашнє
завдання:
1)
. Написати відгук на
повість „Тіні забутих предків”.
2)
. Створити
кінострічку за повістю.
. Підготувати
ілюстрації до твору.
Немає коментарів:
Дописати коментар