Мета. Ознайомити учнів з повними і неповними реченнями,
з’ясувати їхні
особливості, сферу
застосування. Розвйвати вміння розрізняти односкладні та двоскладні неповні
речення. Виховувати інтерес до традицій і звичаїв українського народу.
Обладнання: підручник
Хід уроку
II
Оголошення теми та мети уроку. Робота над
темою уроку.
1.
Актуалізація опорних знань.
-
Що таке речення? ( Речення - комунікативна
одиниця, що виражає відносно закінчену думку).
-
Що є граматичною основою речення? ( Підмет і
присудок _ у двоскладному реченні, підмет або присудок - в односкладному
реченні).
-
Чи потрібний в односкладному реченні другий
головний член речення для розуміння змісту? (Ні).
2.
Коментований диктант.
-
Визначити види речень.
Український
віночок...( односкладне, називне) Здавна він найкраща оздоба голови
дівчини.(двоскладне) Плетуть вінки з квітів червоного маку і синьої волошки,
чорнобривців та дикої рожі.( односкладне, неозначено-особове) У плетенні
віночків нашими дівчатами досягнено неабиякого мистецтва.(односкладне,
безособове)
3.
Вправа на спостереження.
(Речення записані на дошці)
1)
Дівочі
вінки.(односкладне, 1) Дівочі вінки на воді.( двоскладне називне.) пропущений присудок; не назив-
2)
Цей вінок сплетений з не, бо є обставина) любов’ю.(двоскладне). Він 2) Цей вінок
сплетений з любов’ю, призначається для коханого, (двоскл., пропущений присудок)
(двоскладне)
3)
- В ніч на Івана Купала 3) Он і дівчата!
(двоскл., пропуще- дівчата виходять опускатиний присудок)
віночки
в воду.(двоскл.) - А таки вийшли.(двоскл.,
проп.
-
А що це означає? (дво- підмет)
-
складне) -
Кидають для чогось вінки на
-
Вінок, опущений цієї воду.(двоскл., проп. підмет)
ночі на воду, розкаже про
- А що віщує їм вінок на воді?
майбутню
дівочу долю. (двоскладне)
(двоскладне). - Дівочу долю.(двоскл.,проп.
підмет
і присудок)
( За змістом речення
в обох колонках однакові, а за будовою відрізняються, бо у 1-й колонці в
кожному реченні є всі необхідні члени речення для розуміння змісту, а у другій
колонці деякі члени речення пропущені)
4.
Робота з підручником.
-
Прочитайте правила на с. 42- 43. Спираючись на
визначення у правилі, поясніть , як називаються речення другої колонки з точки
зору наявності в них головних та другорядних членів речення.
( Такі речення
називаються неповними)
-
Чи можна відтворити в таких реченнях
пропущений член речення? (Так)
-
Зачитайте з підручника (с. 42-43), звідки
можна відтворити пропущені члени речення. ( 3 попереднього речення, наступного
речення, зі змісту самого неповного речення, із ситуації мовлення.)
-
Де найчастіше вживаються неповні речення? (У
діалозі та складних реченнях)
5.
Коментоване письмо.
-
Охарактеризуйте подані речення.
Вінок з живих квітів
захищав дівчину від нечистої сили, а окремі квіти
-
від „лихого ока”. (1-е речення - двоскл.,
повне, 2-е речення - двоскл., неповне, пропущений присудок)
Захисну силу вінка
посилювали часник, полин та любисток, (двоскл., повне)
А ще відганяли усе
недобре.(двоскл., неповне, пропущений підмет) Дівчині пасує до лиця вінок з квітів,
(двоскл., повне)
Молодиці - хустка,
(двоскл., неповне, пропущений присудок)
Бо вінок з квітів не
тільки оздоба, (двоскл., повне)
Він - свідчення
дівочости.(двоскл., повне)
6.
Творча робота.
-
Складіть невеликий діалог, використовуючи
неповні речення.
III
Підсумок уроку.
-
Над якою темою працювали?
-
Беручи за основу таблицю вправи 112, с. 43 ,
розкажіть про неповні речення.
IV. Домашнє завдання. Параграф 8, вправа 116, с.45.
Немає коментарів:
Дописати коментар