вівторок, 29 березня 2016 р.

Тема.  Повні і неповні речення.
Мета. Ознайомити учнів з повними і неповними реченнями, з’ясувати їхні
особливості, сферу застосування. Розвйвати вміння розрізняти односкладні та двоскладні неповні речення. Виховувати інтерес до традицій і звичаїв українського народу.
Обладнання: підручник
Хід уроку
II                 Оголошення теми та мети уроку. Робота над темою уроку.
1.                         Актуалізація опорних знань.
-         Що таке речення? ( Речення - комунікативна одиниця, що виражає відносно закінчену думку).
-         Що є граматичною основою речення? ( Підмет і присудок _ у двоскладному реченні, підмет або присудок - в односкладному реченні).
-         Чи потрібний в односкладному реченні другий головний член речення для розуміння змісту? (Ні).
2.                         Коментований диктант.
-      Визначити види речень.
Український віночок...( односкладне, називне) Здавна він найкраща оздоба голови дівчини.(двоскладне) Плетуть вінки з квітів червоного маку і синьої волошки, чорнобривців та дикої рожі.( односкладне, неозначено-особове) У плетенні віночків нашими дівчатами досягнено неабиякого мистецтва.(односкладне, безособове)
3.                         Вправа на спостереження. (Речення записані на дошці)
1)                                                                                                                                            Дівочі вінки.(односкладне, 1) Дівочі вінки на воді.( двоскладне називне.)               пропущений присудок; не назив-
2)                                                                                                                                    Цей вінок сплетений з     не, бо є обставина) любов’ю.(двоскладне). Він 2) Цей вінок сплетений з любов’ю, призначається для коханого, (двоскл., пропущений присудок) (двоскладне)
3)                        - В ніч на Івана Купала 3) Он і дівчата! (двоскл., пропуще- дівчата виходять опускатиний присудок)
віночки в воду.(двоскл.) - А таки вийшли.(двоскл., проп.
-      А що це означає? (дво-         підмет)
-      складне)    - Кидають для чогось вінки на
-      Вінок, опущений цієї   воду.(двоскл., проп. підмет)
ночі на воду, розкаже про       
- А що віщує їм      вінок на воді?
майбутню дівочу долю.   (двоскладне)
(двоскладне).          - Дівочу долю.(двоскл.,проп.
підмет і присудок)
( За змістом речення в обох колонках однакові, а за будовою відрізняються, бо у 1-й колонці в кожному реченні є всі необхідні члени речення для розуміння змісту, а у другій колонці деякі члени речення пропущені)
4.     Робота з підручником.
-          Прочитайте правила на с. 42- 43. Спираючись на визначення у правилі, поясніть , як називаються речення другої колонки з точки зору наявності в них головних та другорядних членів речення.
( Такі речення називаються неповними)
-          Чи можна відтворити в таких реченнях пропущений член речення? (Так)
-          Зачитайте з підручника (с. 42-43), звідки можна відтворити пропущені члени речення. ( 3 попереднього речення, наступного речення, зі змісту самого неповного речення, із ситуації мовлення.)
-          Де найчастіше вживаються неповні речення? (У діалозі та складних реченнях)
5.     Коментоване письмо.
-          Охарактеризуйте подані речення.
Вінок з живих квітів захищав дівчину від нечистої сили, а окремі квіти
-        від „лихого ока”. (1-е речення - двоскл., повне, 2-е речення - двоскл., неповне, пропущений присудок)
Захисну силу вінка посилювали часник, полин та любисток, (двоскл., повне)
А ще відганяли усе недобре.(двоскл., неповне, пропущений підмет) Дівчині пасує до лиця вінок з квітів, (двоскл., повне)
Молодиці - хустка, (двоскл., неповне, пропущений присудок)
Бо вінок з квітів не тільки оздоба, (двоскл., повне)
Він - свідчення дівочости.(двоскл., повне)
6.    Творча робота.
-          Складіть невеликий діалог, використовуючи неповні речення.
III Підсумок уроку.
-          Над якою темою працювали?
-          Беручи за основу таблицю вправи 112, с. 43 , розкажіть про неповні речення.
IV. Домашнє завдання. Параграф 8, вправа 116, с.45.


Немає коментарів:

Дописати коментар