четвер, 17 березня 2016 р.

Тема. Е. Андієвська. «Говорюща риба». Принципи толерантного ставлення до інших, вірності мріям, прагнення гармонії зі світом.
Мета:  навчити учнів розуміти прихований зміст твору; виробляти уміння й навички визначати головну думку казки, робити власні висновки з приводу прочитаного; виразно читати та переказувати прозовий твір
Теорія літератури:притча.
Тип уроку:комбінований.
ХІД УРОКУ
I.Актуалізація опорних знань учнів
Проблемне питання.
Як ви думаєте, у якому випадку добре бути яянином?
II.Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку
Вступне слово вчителя.
Говорюща риба — диво. Абсолютно фантастична історія — трохи весела, трохи іронічна, трохи сумна. Але скільки в ній прихованої мудрості! І про те, що кожному з нас потрібен друг, той, хто вміє вислухати. І про те, що інколи близькі люди бувають такими далекими по духу між собою, як із рибами. Зануримося в цю казкову оповідь і послухаємо, про що говорять риби.
III.Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1.   Робота з підручником.
2.   Робота з літературознавчим словничком.
Притча — повчальна алегорична оповідь, у якій хронологічно послідовне зображення подій і пригод у художньому творі підпорядковане моралізаційній частині твору.
3.   Виразне читання притчі Е. Андієвської «Говорюща риба».
4.   Словникова робота.
(Проводиться за питаннями учнів.)
5.   Евристична бесіда.
Чи розмовляють риби?
Якщо не розмовляють, то чому?
У якій сім’ї народилася говорюща риба? (У сім’ї поважних риб.)
Як батьки ставилися до своєї дитини? Чи розуміли її у власній родині? (У сім’ї вона була чужою, батьки були засмучені тим, що їхня дитина не така як інші, соромилися її.)
Чи сприймали її інші риби?
Хто судив рибу за її вміння говорити? Як ви вважаєте, чи справедливо судили? (Риби консервативні, не бажали нічого нового.)
У якому світі жив рибалка, якою він був людиною? (Жив у родині, але був самотнім, із дружиною не було взаєморозуміння.)
Чи був світ людей для рибалки рідним? (Ні, бо чоловік мав зовсім інший світогляд.)
Чи був лад у сім’ї рибалки? Якщо ні, то чому? Свою відповідь аргументуйте, спираючись на текст.
Яка жінка була в рибалки? Як вона ставилася до чоловіка? Свою відповідь аргументуйте.
Чому рибалка сам не зустрів рибу?
Чому жінка не почула балакучої риби?
Через кого чи що з рибою сталася трагедія?
Як рибалка зреагував на втрату друга?
Які висновки зробили з цієї історії шакал і консервна бляшанка?
6.   Проблемне питання.
Які важливі й актуальні проблеми порушуються у творі? (Проблеми індивідуальності, дружби, взаєморозуміння, буденності.)
7.   Робота в групах.
І група: схарактеризуйте поведінку риб у природі. (Не розмовляє, інколи збирається в косяки, але між ними немає дружби, підтримки, керуються виключно інстинктами.)
ІІ група: поясніть, якою риба змальована в притчі. (Незвичайна, прагне спілкування, думає, як людина.)
ІІІ група: порівняйте світ риб і світ людей, визначте спільні й відмінні риси.
Людське середовище                                                           Середовище риб
Спільне
Не сприймають інших за поглядами й діями, несправедливо засуджують
Відмінне
Все-таки потребують спілкування, дружби, порозуміння.Категорично не терплять інакших, не таких, як усі, тих, хто загрожує їхньому спокоєві
ІV група: складіть ланцюжок, який унаочнює, як середовище «ламає» особистість.
(Індивідуальна, не така, як усі → народилася балакучою → мала добре серце → ніяк не могла збагнути, чому сумують батьки → попливла шукати інший табун → говорющу рибу видaлили з води → життя на березі → пошуки співбесідника → зустріч із самотнім рибалкою → дружба й порозуміння → відвідини риби оселі рибалки → зaшквaрчaлa нa пательні → смaжені риби всі однакові → стaлa тaкою, як рештa.)
IV.Закріплення знань, умінь і навичок
1.   Мозковий штурм.
Чому рибалка й риба не стали рідними у своєму оточенні?
V.Домашнє завдання. Уміти виразно читати, коментувати зміст казки «Говорюща риба», намалювати ілюстрації.
VI.Підбиття підсумків уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Читаючи казку «Говорюща риба», я відчув (відчула)…

Немає коментарів:

Дописати коментар