четвер, 17 березня 2016 р.

Тема. Контрольний письмовий твір на тему: «Геройство та лицарська відвага Павлуся» (за повістю А.Чайковського «За сестрою»)
Мета. Вчитися характеризувати образ головного героя, формувати усвідомлення поняття лицарства, вміти складати план до характеристики Павлуся; розвивати вміння висловлювати власні судження про геройство і лицарську відвагу головного героя; виховувати лицарські чесноти.
Хід уроку
І. Актуалізація.
а) «Асоціативна павутинка». Які асоціації зі словом «лицар» у вас виникають?
б) Міжпредметний зв'язок (романтика пригод, історичний колорит у романі «Айвенго» В. Скотта)
 Випереджувальне завдання
Дія історичного роману В. Скотта «Айвенго» розгортається приблизно в 1194 році. Дата пов'язана з поверненням до своєї країни після давніх років відсутності англійського короля Річарда І Левине Серце. Вальтер Скотт, майстерно змальовуючи високе кохання, рицарські поєдинки і подвиги, звертається до реальної особи минулого, що прожила життя, сповнене сміливого дерзання, боротьби за справедливість. Рицар Уїлфред Айвенго — герой твору — зачаровує надзвичайною силою, мужністю і витривалістю, гідністю і благородством.
(Можна додати асоціації до павутинки після цього виду роботи. Наприклад: витривалість, гідність, подвиг, боротьба за справедливість, благородство.)
II. Повідомлення теми і мети уроку та очікуваних результатів.
1. Слово вчителя.
Справді, образ лицаря, головного героя твору Павлуся, майже вашого ровесника, хвилює і викликає симпатії до себе. Ви захоплюєтесь його глибоким патріотизмом, щирою любов'ю до сестри, здатністю переборювати труднощі в досягненні поставленої мети. Проте в декого з вас може з'явитися сумнів у реальних можливостях здійснення його задуму. Адже Павлусь часто потрапляє в такі ситуації, з яких, беручи до уваги юний вік, йому не під силу вибратися. Це стається тому, що автор у певних місцях гіперболізує цей образ, і він набирає рис, властивих фольклорним героям — богатирям. Такий прийом не тільки не применшує краси образу, а навпаки, робить його привабливішим і викликає, мабуть, у вас, юних читачів, бажання наслідувати позитивні риси характеру Павлуся.
2. Короткі відповіді .
1) Розшифруйте зміст речення: «Вчився лицарського ремесла» (їздив на коні, стріляв з рушниці та лука, кидав списом та арканом, орудував шаблею, захоплювався звичаями, походами та пригодами козаків).
2) Як вплинула на Павлуся вперше побачена ним битва козаків з татарами?
3) Оцініть поведінку хлопця в стосунках з Мустафою. (Спочатку смілива і горда відповідь синові Сулеймана, що ніколи не прийме бусурманської віри (за що був жорстоко побитий), потім — хитрощі.)
4) Як пояснити цю зміну в характері? (Мабуть, його рішенням будь-що вижити, щоб знайти сестричку Ганнусю, визволити її з неволі.)
5) Згадайте і розкажіть про помилку, допущену Павлусем під час розмови з харцизом Карим. (Павлусь виявив зайву довірливість, сказавши розбишаці, що в нього є гроші.)
6) Чи здійснилось прокляття головного героя, адресоване жорстокому грабіжникові?
7) Гарячою любов'ю до України, до її народу перейняті всі помисли й почуття головного героя твору. Докажіть правильність цієї думки, зачитавши внутрішні монологи. («Маму вбили, дідуся... нас замучили... Заждіть, чортові сини! Вернуся я ще сюди, може, і не раз, та не на посторонку, як невільник, а з козацтвом, як лицар!»)
8) До речі, які риси вдачі Павлуся можуть у наш час бути зразком для наслідування?
3. Колективне складання плану до твору.
Проблемне запитання:
— Чому юний герой один вирушив у небезпечні мандри?
Додаткові (навідні) запитання:
— Як поставилися батько і старший брат до прохання Павлуся піти разом шукати Ганнусю? Чи вірили вони у щасливе завершення його наміру? Куди більше тягло їхнє серце? Чому?
Орієнтовний план
1. Павлусь — головний герой твору, представник славного роду Судаків.
2. Козацька вдача хлопця:
а) відвага;
б) кмітливість і винахідливість;
в) наполегливість і рішучість;
г) глибокий патріотизм;
ґ) щира любов до сестри;
д) здатність переборювати труднощі в досягненні поставленої мети;
е) щирість, чутливість, ніжність.
3. Ставлення автора та інших героїв твору до Павлуся.
4. Моє ставлення до Павла Судака.
IV. Написання твору.
V. Домашнє завдання. Підготувати повідомлення про М.Стельмаха, читати повість «Гуси-лебеді летять»

Повість Андрія Чайковського «За сестрою» справила на мене неабияке враження. Перед нами постають ті звитяжні часи, коли українські козаки боронили свою рідну землю від турецько-татарської навали. Головним героєм цього твору являється п’ятнадцятирічний хлопчик Павлусь. Мене вразила його рішучість та відважність. Він є своєрідним героєм-богатирем із народних дум, адже він часто потрапляє, але потім знаходить вихід із таких ситуацій, які звичайному хлопчаку не під силу. Письменник дещо перебільшував фізичні можливості юнака, але він це робив для того, щоб показати нам, що такі молоді, але звитяжні герої – гордість неньки України. Образ Павлуся нас захоплює, викликає особливу симпатію; хочеться його наслідувати і бути хоч трішечки на нього схожим.
Хлопець вирушив в небезпечні і далекі мандри для того, щоб урятувати рідну сестру, яку він щиро любить. Ніщо не зупиняє Павла на шляху до виконання його основної мети. Його надихає сміливість і відважність козаків-запорожців, адже він вважається їх вихованцем. Хлопець хоче довести самому собі, що він є гідним жити на рідній землі поряд з цими звитяжними борцями з татарськими набігами. Його змушували важко працювати, намагалися продати, карали, але він зміг перенести ці випробування долі, навіть намагається допомогти іншим, адже він повинен знайти свою сестру і повернутися додому.
Андрій Чайковський не намагався ідеалізувати парубка, хоча й наділяє його кращими рисами, завдяки яким він викликає симпатію в читачів. Мене вразив патріотизм Павлуся, його жага до свободи і прагнення звільнити свою сестру. Його внутрішні монологи сповнені почуттями любові до рідної землі, вони пронизані душевною теплотою та м’якістю. Не принижують його і хитрість та обман, до яких він вдається, щоб збити з пантелику татарина, який повертав юнака до Сулеймана. Це виправдано тим, що він поставив собі за мету будь-яким шляхом визволити свою сестру Ганнусю із неволі.
Геройство та лицарська відвага Павлуся (за повістю А. Чайковського "За сестрою")


Андрій Чайковський у повісті "За сестрою" змалював трагічний період життя українського народу. Татаро-турецькі завойовники нападали на міста і села, руйнували їх, палили, людей забирали в полон.
Сумна доля спіткала й село Спасівку. В одну мить залишився Павлусь без матері, діда, втратив він і любу сестру Ганю: "Тепер уже нікому його боронити, і він проліз поза хату і сховався в бур'яні". Хоча Павлусь був ще малим хлопчиком, він зрозумів, що є єдиним захисником і визволителем своєї сестри. Всього довелося зазнати на довгому шляху до Криму. Хлопчик залишає козаків, старшого брата і батька і їде за сестрою. Для цього треба було бути сміливим і відважним. Таким і був Павлусь. А ще він дуже любив свою сестру. Коли Недоля дізнався, що завзяте хлоп'я поїхало шукати сестру, сказав: "Як хлопець з нього вийде цілий, то знайте, що з нього кошовий буде".
Довелося Павлусеві зустрітися з татарами, його і продавали, і приставляли до роботи, і карали. Та навіть у таких умовах він не втрачав почуття власної гідності, виявляв розум, кмітливість і винахідливість. У міру своїх сил він допомагає козакам, які потрапили в неволю, випрошує волю своєму землякові Остапу Швидкому.
Павлусь знайшов свою сестру завдяки геройству, відвазі, кмітливості. Навіть Девлет-гірей визнав: "Добре в тебе серце, хлопче!"


Немає коментарів:

Дописати коментар