Мета. З’ясувати
особливості постановки тире у неповних реченнях.
Розвивати в учнів
пунктуаційну пильність. Виховувати інтерес і любов до природи.
Обладнання:
підручник, ілюстрації.
Пояснювальний диктант. (
Текст записаний на дошці)
( 2 учні виконують на
дошці домашню вправу, решта класу пише
пояснювальний
диктант.)
-
Пояснити розділові знаки, назвати типи речень.
-
Чим привабили дітей голуби?( двоскл., повне)
-
Своєю красою і дивовижними звичками.(двоскл.,
неповне)
-
У чому їх краса? (двоскл., неповне)
-
А ти поглянь уважно на отого красеня.(двоскл.,
повне) Велетень!
(Односкл.. повне)
Широкогрудий, на міцних ногах.(двоскл., неповне)
-
А що привертає увагу у їхній поведінці?
(двоскл., повне)
-
Голуби - незвичайні птахи.(двоскл., повне)
Завжди повертаються до своєї домівки.(двоскл., неповне) Ніколи до
чужої!(двоскл, неповне)
-
Яка
відмінність двоскладних неповних речень від односкладних повних? (В
односкладних реченнях другий член речення непотрібний для розуміння змісту)
-
Звідки можна відтворити пропущений член
речення в неповному реченні? (з попереднього речення, з наступного речення, зі
змісту самого неповного речення, з мовленнєвої ситуації)
1.
Робота з підручником.
-
Зверніться ще раз до правила на с.43 і
з’ясуйте, які розділові знаки ставляться, якщо в реченні є пропущений член
речення. (Коли на місці пропущеного члена речення (присудка) у вимові робиться
пауза, то на письмі ставиться тире.)
2.
Коментоване письмо.
-
Прочитайте
подані речення з правильною інтонацією. Якщо на місці пропуску зробите паузу,
то на письмі треба буде поставити тире.
2.
Творча робота 1.
-
Дайте відповіді на запропоновані запитання
неповними реченнями. Запишіть складене інтерв’ю в зошити.
-
Під час виконання роботи скористайтеся
підказкою: щоб дати відповідь неповними реченнями, треба сформулювати спочатку
думку повним реченням, а тоді опустити окремі слова, щоб уникнути невиправданих
повторів.
-
Скажіть, будь ласка, чи вважаєте ви себе
вихованою людиною? (Повне речення: Я вважаю себе вихованою людиною. Неповне:
Так, вважаю.)
-
У чому виявляється ваша вихованість? ( Повне
речення: Моя вихованість виявляється у поведінці, спілкуванні. Неповне: У
поведінці, у спілкуванні.)
-
Що значить вміти добре поводитись? (Повне
речення: Вміти добре поводитись - це вміти поважати старших, не ображати
молодших, слухати батьків, допомагати у важку хвилину друзям, знайомим тощо.) (
Неповне: Поважати старших, не ображати молодших, слухати батьків, допомагати у
важку хвилину друзям, знайомим.)
А як часто ти
дотримуєш правил культури спілкування? ( Запитати кількох учнів) (Повне
речення: Я дотримую правил культури спілкування завжди. Неповне : Стараюся
дотримувати правил спілкування завжди.)
Якими вставними
словами . словосполученнями, реченнями ви би доповнили окремі висловлювання? (На мою думку, по-перше, по-друге, можливо, без сумніву,
на превеликий жаль, я так думаю тощо.)
Яке значення вони
привносять у речення? (Допомагають
мовцеві виразити своє ставлення до сказаного.)
3.
Творча
робота 2.
-
Які правила
спілкування ви знаєте?
-
Яких правил
найчастіше не дотримуються люди у повсякденному спілкуванні?:
-
Дотримуючи правил
спілкування ,складіть діалог. Використайте неповні речення.
I
варіант — „ У
бібліотеці”
II
варіант - „У
довідковому бюро”
-
Для довідки можете
скористатися наступними словами: шановний добродію, пане, пані, будьте добрі,
не відмовте у моєму проханні, будь ласка, якщо це вам не завдасть клопоту,
перепрошую тощо.
1)
Лелеки символізують вірність, голуби - любов.
(У другій частині складного речення
пропущений головний член речення - присудок, у вимові робиться пауза, тому на
письмі ставиться тире.)
2) Мак уособлює
красу, а зелений дуб - довголіття та міцність шлюбного союзу. ( У другій частині складного речення пропущений присудок)
3.
Пояснювальний диктант.
-
Пояснити орфограми і розділові знаки.
У народній медицині
завжди широко застосовувались декоративні рослини. Дуже популярними були
нагідки. На Західному Поділлі їх вважали добрим засобом при безсонні. На
Гуцульщині - при жовтяниці, головних болях. На Закарпатті - при гнійних ранах.
На Київщині і Чернігівщині з них готують примочки при захворюваннях очей.
-
Назвіть неповні речення ( 4,5 речення)
4.
Редагування тексту.
( Текст записаний на дошці)
-
Виправити мовленнєві помилки.
Дівчинка сіла на
землю, а собака сіла неподалік. (Дівчинка сіла на землю, а
собака — неподалік)
Перебирала у руках
зібрані квіти. Білоголові ромашки складала направо, а червоні маки і голубоокі
волошки майстриня складала наліво. (Перебирача у руках зібрані
квіти. Білоголові ромашки майстриня складала направо, а червоні маки і
голубоокі волошки - наліво.)
Гарний буде вінок.
4.
Самостійна робота.
-
Записати речення, поставити розділові знаки.
1)
Той кущ на лисицю
схожий, той дубчик - на чаплю на одній нозі.
2)
Розглядаю книги на
полиці. Цю написав відомий український письменник, в цю - англійський.
-
Обміняйтеся зошитами для взаємоперевірки
самостійної роботи.
IV.
Підсумок уроку.
-
Які речення називаються неповними?
-
Розкажіть про розділові знаки в неповних
реченнях.
V.
Домашнє завдання. Параграф
8, вправа 119, с.46.
Немає коментарів:
Дописати коментар