вівторок, 29 березня 2016 р.

Тема .Тире в неповних реченнях
Мета. З’ясувати особливості постановки тире у неповних реченнях.
Розвивати в учнів пунктуаційну пильність. Виховувати інтерес і любов до природи.
Обладнання: підручник, ілюстрації.
Пояснювальний диктант. ( Текст записаний на дошці)
( 2 учні виконують на дошці домашню вправу, решта класу пише
пояснювальний диктант.)
-          Пояснити розділові знаки, назвати типи речень.
-          Чим привабили дітей голуби?( двоскл., повне)
-          Своєю красою і дивовижними звичками.(двоскл., неповне)
-          У чому їх краса? (двоскл., неповне)
-          А ти поглянь уважно на отого красеня.(двоскл., повне) Велетень!
(Односкл.. повне) Широкогрудий, на міцних ногах.(двоскл., неповне)
-          А що привертає увагу у їхній поведінці? (двоскл., повне)
-          Голуби - незвичайні птахи.(двоскл., повне) Завжди повертаються до своєї домівки.(двоскл., неповне) Ніколи до чужої!(двоскл, неповне)
-          Яка відмінність двоскладних неповних речень від односкладних повних? (В односкладних реченнях другий член речення непотрібний для розуміння змісту)
-          Звідки можна відтворити пропущений член речення в неповному реченні? (з попереднього речення, з наступного речення, зі змісту самого неповного речення, з мовленнєвої ситуації)
1.     Робота з підручником.
-          Зверніться ще раз до правила на с.43 і з’ясуйте, які розділові знаки ставляться, якщо в реченні є пропущений член речення. (Коли на місці пропущеного члена речення (присудка) у вимові робиться пауза, то на письмі ставиться тире.)
2.     Коментоване письмо.
-          Прочитайте подані речення з правильною інтонацією. Якщо на місці пропуску зробите паузу, то на письмі треба буде поставити тире.
2.               Творча робота 1.
-                    Дайте відповіді на запропоновані запитання неповними реченнями. Запишіть складене інтерв’ю в зошити.
-                    Під час виконання роботи скористайтеся підказкою: щоб дати відповідь неповними реченнями, треба сформулювати спочатку думку повним реченням, а тоді опустити окремі слова, щоб уникнути невиправданих повторів.
-          Скажіть, будь ласка, чи вважаєте ви себе вихованою людиною? (Повне речення: Я вважаю себе вихованою людиною. Неповне: Так, вважаю.)
-          У чому виявляється ваша вихованість? ( Повне речення: Моя вихованість виявляється у поведінці, спілкуванні. Неповне: У поведінці, у спілкуванні.)
-          Що значить вміти добре поводитись? (Повне речення: Вміти добре поводитись - це вміти поважати старших, не ображати молодших, слухати батьків, допомагати у важку хвилину друзям, знайомим тощо.) ( Неповне: Поважати старших, не ображати молодших, слухати батьків, допомагати у важку хвилину друзям, знайомим.)
А як часто ти дотримуєш правил культури спілкування? ( Запитати кількох учнів) (Повне речення: Я дотримую правил культури спілкування завжди. Неповне : Стараюся дотримувати правил спілкування завжди.)
Якими вставними словами . словосполученнями, реченнями ви би доповнили окремі висловлювання? (На мою думку, по-перше, по-друге, можливо, без сумніву, на превеликий жаль, я так думаю тощо.)
Яке значення вони привносять у речення? (Допомагають мовцеві виразити своє ставлення до сказаного.)
3.               Творча робота 2.
-                    Які правила спілкування ви знаєте?
-                    Яких правил найчастіше не дотримуються люди у повсякденному спілкуванні?:
-                    Дотримуючи правил спілкування ,складіть діалог. Використайте неповні речення.
I                     варіант — „ У бібліотеці”
II                  варіант - „У довідковому бюро”
-          Для довідки можете скористатися наступними словами: шановний добродію, пане, пані, будьте добрі, не відмовте у моєму проханні, будь ласка, якщо це вам не завдасть клопоту, перепрошую тощо.
1)   Лелеки символізують вірність, голуби - любов. (У другій частині складного речення пропущений головний член речення - присудок, у вимові робиться пауза, тому на письмі ставиться тире.)
2)   Мак уособлює красу, а зелений дуб - довголіття та міцність шлюбного союзу. ( У другій частині складного речення пропущений присудок)
3.           Пояснювальний диктант.
-                Пояснити орфограми і розділові знаки.
У народній медицині завжди широко застосовувались декоративні рослини. Дуже популярними були нагідки. На Західному Поділлі їх вважали добрим засобом при безсонні. На Гуцульщині - при жовтяниці, головних болях. На Закарпатті - при гнійних ранах. На Київщині і Чернігівщині з них готують примочки при захворюваннях очей.
-                Назвіть неповні речення ( 4,5 речення)
4.           Редагування тексту. ( Текст записаний на дошці)
-                Виправити мовленнєві помилки.
Дівчинка сіла на землю, а собака сіла неподалік. (Дівчинка сіла на землю, а собаканеподалік)
Перебирала у руках зібрані квіти. Білоголові ромашки складала направо, а червоні маки і голубоокі волошки майстриня складала наліво. (Перебирача у руках зібрані квіти. Білоголові ромашки майстриня складала направо, а червоні маки і голубоокі волошки - наліво.)
Гарний буде вінок.
4.      Самостійна робота.
-                Записати речення, поставити розділові знаки.
1)     Той кущ на лисицю схожий, той дубчик - на чаплю на одній нозі.
2)      Розглядаю книги на полиці. Цю написав відомий український письменник, в цю - англійський.
-                Обміняйтеся зошитами для взаємоперевірки самостійної роботи.
IV.      Підсумок уроку.
-                Які речення називаються неповними?
-                Розкажіть про розділові знаки в неповних реченнях.
V.         Домашнє завдання. Параграф 8, вправа 119, с.46.


Немає коментарів:

Дописати коментар