четвер, 17 березня 2016 р.

Тема                          Володимир Винниченко. «Федько-халамидник». Аналіз художніх засобів у творі. Роль портрета, пейзажу, діалогу, художньої деталі.
Навчальна мета:  аналізувати роль художніх засобів у творі, знаходити портрет, пейзаж, діалоги; вміти сформулювати основну думку оповідання і висловити своє ставлення до зображуваного.
Виховна мета: виховувати порядних, чесних людей, які вміють постояти за себе.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навиків.
Епіграф:                                                      
Краще голий та правдивий,
Ніж багатий та беззаконний.
Г. Сковорода

Віддай людині крихітку себе.
За це душа поповнюється світлом.
Ліна Костенко
Найогидніші очі – порожні,
Найгрізніше мовчить – гроза.
Найнікчемніші душі – вельможні,
Найпідліша – брехлива сльоза.
Василь Симоненко

ІV. Перевірка домашнього завдання.
Бесіда.
ü  Вам сподобалося оповідання?
ü  Ви співпереживали героям?
«Незакінчене речення»(вправа «Капуста»):
ü  Володимир Винниченко народився в місті… (Кіровоград – Єлисаветград)
ü  Письменник походив із … (незаможної родини)
ü  Не зміг закінчити гімназію через … (матеріальні нестатки).
ü  Вчився … (самотужки).
ü  Вступив до … (київського університету).
ü  За поему про Запорозьку Січ ще в гімназії дістав перше політичне увязнення, а потім як неблагонадійного його… (виключили з університету, заарештували та віддали в солдати).
ü  Володимир Винниченко був не тільки письменником а ще й … (політиком).
ü  За кордоном Винниченко жив в … (Австріїї, Швейцарії, Італії, Франції).
ü  Довгий час в Україні імя Винниченка згадувати… (було заборонено).
ü  Причиною заборони стали… (політичні переконання митця).
 Тестові завдання до оповідання В.Винниченка «Федько-халамидник»
«Чи уважний ти читач?» (правильну відповідь обвести кружечком)
1. Федько жив:
    А)  батьками;
    Б) з дідусем; 
    В) був сиротою.
2. За провину батько:
    А) бив; 
    Б) жалів; 
    В) прощав.
3. Укажіть, що було улюбленою розвагою дітей передмістя?
     А) пускати паперового змія;
     Б) грати в футбол;
     В) грати в індіанців.
4. Федько сидить у себе на воротях, як…
    А) Змій Горинич;
    Б) Соловей-Розбійник;
    В) Робін Гуд.
5. Слово ,,халамидник’’означає:
    А) дурень; 
    Б) бідняк; 
    В) розбійник.
6. Укажіть, за що батько Федька – халамидника давав синові 2-3 копійки після суворого покарання:
    А) щоб загладити свою суворість;
    Б) за те, що Федько добре вчиться;
    В) за те, що Федько правду говорить.
7. Толя – це:
    А) друг Федька; 
    Б) брат Федька; 
    В) хазяйська дитина.

8. За що найбільше діставалося Федькові?
    А) він спокушав на свої розваги Толю;
    Б) він погано вчився й не слухався на уроках;
    В) він віднімав іграшки в дітей.
9. На річку Толю:
    А) притяг Федько; 
    Б) прийшов сам; 
    В) привели батьки.
10. З чим порівнюється Федько на крижині?
    А) з великою мухою;
    Б) з маленькою комашинкою;
    В) з довгоносим комаром.
11. Рятувати Толю на крижині поліз:
    А) Федько;
    Б) батько; 
    В) дорослі.
12. Після смерті Федька Толя забрав у його батьків:
    А) журавлика; 
    Б) дудочку; 
    В) чижика.
V.  Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.
Робота над образом  головогом героя твору – Федька.
ü  Портретна характеристика героя (зачитайте, поясніть в яких епізодах).
ü  Скажіть, які риси характеру Федька проявляються у прочитаних епізодах?
ü  Як характеризують Федька персонажі?
   Дослідження мовної характеристики героя: розбишака-халамидник, халамидро, босявка,    сибіряка, мурло репане, люципер, пробийголова, зайдиголова, шибеник, ірод, паршивець,    падлюка, мужиченя, одурілий хлопець, , нещастячко, халамидо, ідоляко.
ü  Характеристика – негативна. А давайте розберемося, чи справді Федько – негативний герой.
ü  Як автор характеризує поведінку Федька? Про які риси характеру свідчить ця поведінка?
Перше знайомство з Федьком (с. 77)
Розбишака, непосидючий, спокій – його ворог, грубий
під час гри в піску (с.78)
Недобрий
під час запуску змія дітьми (с.78-79)
Розумний, терплячий, непередбачуваний, добрий
коли батьки карають його за провину (80)
Терплячий
коли батько допитується про Толю (с.81)
Спокійний, чесний
коли розповідає хлопцям про льодохід (с.81-82)
Веселий, життєрадісний,
Коли хоче перебратися через річку (с.82)
Безрозсудливий, самовпевнений
під час переправи річки (с.84)
Сміливий, сильний, вольовий, відважний, спритний
коли Толя просить у Федька палицю, щоб перейти річку (с.85-86)
Розуміє небезпеку, турботливий
коли Толя розгубився на крижинах (86-87)
Кмітливий, готовий прийти на допомогу
коли Федько впав у воду (с.87)
Винахідливий, сила волі
коли почув, як Толя каже неправду (с.88)
Мужній, спостережливий
коли бачить, що Толя злякано дивиться на батьків (с.88-89)
Благородний, альтруїст, здатний на самопожертву, бреше вперше у житті
коли захворів і лежить без тями (с.89)
душевнобагатий
Підтвердіть свої відповіді зачитуванням уривків з оповідання.
ü  Як ставляться до хлопця герої оповідання (Робота за схемою) :
Батько (суворо карає за провину, але й дає гроші як винагороду за правду й терплячість)
Мати (незадоволена сином, батьковим покаранням; втомлена від прикрощів, що їй завдає син)
Товариші (бояться і поважають його, бо Федько не любить товаришів видавати, полюбляє пригоди і вигадує їх)
хазяї будинку, де проживає Федько з батьками (вірять хлопцю, бо він завжди каже правду)
хазяйський син Толя (заздрить вправності Федька).
Підтвердіть свої відповіді зачитуванням уривків з оповідання.

Федько  непередбачуваний, іноді  недобрий, але  благородний, чесний, справедливий, здатний  на  самопожертву.

Отже, Федько – дитячий отаман. У ньому відвага, життєвий  азарт, винахідливість, надійність -  це малий бешкетник.  У нього безліч вад і недоліків.  Та  в нього є чому  вчитися   не лише дітям, а й  дорослим.   Автор не тільки  показав Федька як розбишаку, а  й зумів показати   честь, совість, велич  душі  хлопчика.  Натура  Федька  повна  суперечностей і протиріч, у яких загартовується людське Я.  Такі люди як Федько  - велика рідкість. Це люди особливі,  спонукати їх до вчинку  може щось дуже важливе,  наприклад, велика сердечна доброта, вроджений потяг  захищати  слабшого і безпомічного.
Скажіть мені, то Федько добрий хлопчик? А надійний? На нього можна розраховувати у скрутну хвилину?
Слово вчителя.
     Перше враження від Федька – задерикуватий хлопець-розбишака. Але при подальшому знайомстві ми бачимо, що Федько зовсім не такий. При більш детальному знайомстві, у стосунках з іншими героями твору ми бачимо, який Федько є насправді.
      Усю велич характеру героя, його силу духу, душевне багатство, готовність прийти на допомогу та самопожертву, автор розкриває в епізодах, коли Федько рятує Толю. Адже дорослі тільки бігають, кричать та розгублено дивляться на хазяйського синка , коли той опинився на крижинах, а Федько, малий хлопчина, кидається йому на допомогу.
·         Давайте поближче ознайомимось з хлопцем, якого так відчайдушно врятував Федько – з Толею.
ü  Портретна характеристика героя (зачитайте, поясніть в яких епізодах).
ü  Як автор характеризує поведінку Толі?
Портрет Толі
Ніжний, делікатний, смирний, боязкий, невинні сині очі, чистенький, чепурненький
Намовляння Толі на Федька за порвані штани та розбитий ніс
Негідний, брехливий, тонкосльозий
коли Толя чує розмову хлопців про льодохід
Допитливий
коли Толя хоче подивитись, як Федько буде стрибати з крижини на крижину
Сподівається на поразку іншого
коли Федько перебирався по крижинах )
Заздрісний
Коли Толя хоче перебратися по крижинах
Самовпевнений
коли Толя опинився на крижинах один
Розгублений, зляканий
коли Федько рятує Толю
Не думає про ближнього
коли Толя намовляє на Федька після порятунку
Невдячний, підлий, егоїстичний, непорядний, боягуз
Толя біля матері після зізнання Федька
Беззахисний, тихий, жалюгідний, слухняний, сумирний,
ü  Яку Божу заповідь порушив Толя?
·         10 Заповідей Божих.
Заповідь 9. Не свідчи неправдиво на ближнього свого.
Після смерті Федька с.90
Бездушний, байдужий до горя інших, підступний
ü  Скажіть, які риси характеру Толі ви можете назвати?
Толик же - зовсім інший. Його егоїзм, жалюгідність, душевна ницість викликають відразу. Саме такі , як Толик у несправедливому суспільстві роблять кар'єру і здобувають матеріальні блага. Але це нікчеми. Вони нікому не приносять щастя, бо й самі нещасні й приречені.
Висновок: Федько і Толя – дві різні вдачі.
Художні засоби у творі
 Контраст.
В. Винниченка називали майстром контрастів. Контраст = антитеза = протиставлення — стилістична фігура, авторський прийом.
У кожному творі письменника, а також у цьому присутній метод протиставлень, саме ним він передає контрасти в суспільстві та в душах людей. В. Винниченко не просто епізодично використовує протиставлення, а часто будує на них увесь твір.
— Де, як і навіщо автор «Федька-халамидника» використовує антитезу? Увагу учнів слід зосередити на тому, що соціальні контрасти є тлом для зображення подій, ситуацій, характерів. Перед нами два світи, два полярні табори. З одного боку, — «вуличний хлопчик Федько з хворим, виснаженим роботою батьком «типографчиком» та змученою знервованою матір’ю. А з другого — «ніжна, делікатна, смирна» та «чистенька і чепурненька» дитина Толя, його «благородний» і багатий «папа» та «чула і делікатна» мама.
Характери хлопців — теж повна протилежність. Можна запитати:
— Які епізоди їх найповніше розкривають?
Спершу учні зачитають і прокоментують уривок, що розповідає про перехід Федьком весняної ріки. Наприклад, від слів: «Федько стрибнув на лід…» до слів «…що говорити такому зайдиголові». Вони відмітять відвагу, сміливість, завзяття, вправність, відчайдушність, кмітливість малого «шибеника» у нерівній боротьбі зі стихією.
Заздрість на Федькову перемогу і пихата самовпевненість штовхають у ту ж боротьбу і Толю, та на малодуху, слабосилу, пещену панську дитину чекає поразка. Можна зачитати уривок від слів: «Толя аж задихався…» і до слів «…тихенько став плакати».
Наближається трагедія, на березі — паніка і страх дорослих і дітей. Розвиток подій досягає апогею. Федько кидає виклик бурхливій річці, переляканій юрбі і визволяє з льодового полону паненя. Натомість Толя навіть не намагався допомогти витяти з крижаної води свого рятівника.
І знову вражаючі за силою контрасти. Егоїзм, жалюгідність, душевна ницість Толі, який лише тремтить за власну шкіру і підло скидає провину на товариша, якому зобов’язаний життям, — це один внутрішній світ. Мужність, сила волі, чесність, шляхетність, порядність, здатність до самопожертви, великодушність Федька — це другий. І розділяє ці два світи велетенська прірва, яка не звужується, а навпаки, ширшає після трагічного фіналу — смерті малого «халамидника».
Вчинок Федька — дійсно благородний, не кожен дорослий зважиться на подібне. Єдиний раз у житті доводиться Федькові сказати неправду, врятувавши цим (вже вдруге) боягуза Толю. За героїзм хлопчик розплатився своїм життям.
Розв’язка дає змогу говорити ще про одну ознаку творчої манери Винниченка: несподіваність завершення оповідання чи новели. Таким зображенням фіналу письменник подібний до композитора. Мабуть, не випадково частина творів, як засвідчують записи «Щоденника», писалися під музику (найчастіше дружина грала Бетховена).
Останнім штрихом в оповіданні до зображення трагедії є важлива деталь. Похорон Федька, хлопчаки плачуть, проводжаючи товариша в останню дорогу, а Толя спостерігає з вікна, адже ж «цікаво подивиться, як будуть ховати Федька-халамидника». І вже коли процесія зникає з виду, Толя «перекрутився» на одній нозі і побіг гратися з чижиком. А далі: «Цього чижика він сказав Федьковій матері, віддати йому, бо він його виграв у Федька». Останні авторські слова хвилюють, бентежать душі читачів, тримають їх у не меншому напруженні, ніж під час усіх перипетій розгортання сюжету.
Пейзаж.
Досить оригінальні у Винниченка картини природи. Здебільшого описи природи в оповіданні подаються відповідно до душевного стану героїв. Пейзаж — не просто тло, а теж діючий персонаж, який перебуває в цілковитій залежності від настроїв людини. Письменника не цікавить естетична роль пейзажу, для нього важливими є лише емоції, які викликає цей опис.
— Зачитати і проаналізувати картину весняної повені з оповідання.
Порівняння.
«Наче біс який сидів у хлопцеві», «щоки, ніби оловом налиті», «як Соловей-Розбійник», «ворота, ніби скринька», «камінь, а не дитина», «дощ такими потоками, наче там тисячі Федьків», «лід, як вимочений цукор», «немов не чув», «наче твій тато, став пузатий Федько», «стриба, як кішка», «як крізь сон бачив», «шматки лізли на неї, немов збиралися розчавити живе створіння», «крижини лізли одна на одну, чисто було схоже на те, як женуть великій гуркіт волів», «стрибнув, наче пробуючи його».
Метафора: «сонце хитро виглядає з-за парового млина», «паперовий змій кокетує й хитає головою», «соромливо посміхається своїми невеликими синіми очима Толя», «дощ січе»; «грім тріщить», «парує земля», «лід тріщав, лускався», «крига йде».
Мова твору.
Притаманні: лаконізм, стислість, скупість, динамічність і «нещадність», «образно-уривчасте» речення і драматичні діалоги з повторами, вигуками, уривками фраз. Використання діалектизмів, русизмів, жаргонізмів сприяло повнішому і правдивому змалюванню епохи.
Висновок. Основна роль художніх засобів не «прикраси», а яскраве, образне і точне відтворення життєвих явищ.
 VІ. Закріплення вивченого матеріалу.
·         Актуальність оповідання
Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх, хоч як би зло не маскувалось. Я хочу, щоб ви, діти, підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.
·         Вправа «Маски»
     Людська натура звичайно складна й суперечлива. Недарма кажуть: щоб пізнати людину треба з нею пуд солі з’їсти, тобто провести разом чимало часу.
Бесіда:
ü  Діти, під час першого знайомства з Федьком і Толею, якими ви їх побачили?
Прикріпити риси характеру на таблицю.
ü  А при подальшому знайомстві якими вони виявились?
Федько
Толя
Удаване
Справжнє
Удаване
Справжнє
Жорстокість
схильність до збитків, розбою
байдужість до болю,
небезпеки
Сила волі
мужність
доброта
порядність
благородство
чесність
Смирність
делікатність
гідність
слухняність
Егоїзм
підлість
безсердечність
жорстокість
схильність до провокації,
обмови іншого невдячність непорядність

VІІІ. Підсумок уроку.
     Отже, треба вчитися розпізнати добро й зло, злих та підлих людей, стерегтися нерозважливих вчинків. У цьому зможуть нам допомогти такі твори художньої літератури, як «Федько-халамидник» В. Винниченка.
·         Гра «Впіймай слово»
На  підсумок  уроку  я  пропоную  вам  зіграти  у  гру «Впіймай  слово». (Риси  характеру, притаманні  Федькові, діти  «ловлять», плескаючи  у  долоні).
  - Дякую, я  пересвідчилася, що  ви  розібралися  у  складнощах  характерів  хлопчиків, усвідомили  найважливіші риси, які  повинна  мати  кожна  людина. Такі  як  доброта, чесність, відданість, відчуття  дружби, справедливість.
- Я  бажаю  вам, щоб  всі  ті   чесноти, які  ви  спіймали  сьогодні  у  свої  долоньки, стали  вашими  і  ніколи  не  перетворились  на  ті, які  ви   пропускали.
Домашнє завдання. 

Підготувати усну розповідь «Моє ставлення до Федька і Толі», прочитати оповідання «кумедія з Костем».

Немає коментарів:

Дописати коментар