четвер, 17 березня 2016 р.

1. Перепишіть, знімаючи риску і, де треба, встав­ляючи дефіс.
 Якісь думки снуються в голові, напів/журливі і напів/свідомі (М.Рильський). 2. Мавка поволі виби­рає напів/зів’ялі квітки з пожатого жита (Леся Ук­раїнка). 3. І никає помазаником Божим пів/правда, пів/свобода, пів/життя (М.Вінграновський). 4. Нам неправда ненависна як антисвіт, та пів/правда — нена­висна вдвічі (Б.Олійник). 5. Що вчора мірою було — пів/міри стало нині, немов щодня нове крило да­рується людині (М.Рильський). 6. Із хаосу, із натяку, з пів/слова народжується думка, звук, акорд (П.До- рошко). 7. Пів/Європи пройдено, скільки пережито (О.Підсуха). 8. Від Лохвиці до самої Молдови пів/ України — то козацькі вдови (Л.Костенко). 9. Було ще рано, пів/до/восьмої (М.Коцюбинський).
2.  Перепишіть, знімаючи риску і, де треба, встав­ляючи дефіс.
1. Тихо/тихо по землі ходить мир — щоденний, звичний (І.Жиленко). 2. Мій синочок синьо/окий в колисці усміхається мені (В.Сосюра). 3. Ніхто свого щастя/долі не вгадає (М.Стельмах). 4. Ревуть паро­плави, гудуть паровози, і аеро/плани прокреслюють (В.Стус). 5. Замерехтіло між світів щось невпізнан­но/знане (В.Стус). 6. Заходило сонце, мінялося бар­вами небо — то жовто/гарячими, то густо/червони­ми, то просинюватими (Григір Тютюнник). 7. Небом котилися сірі з білим хмари, вряди/годи вигулькува­ло сонце (Вал. Шевчук). 8. Вітер жене стернею блякле перекоти/поле (Олесь Гончар). 9. Тільки рясним верхо/віттям терлота вічно/зелена сосна (Леся Ук­раїнка).
 3. Перепишіть слова, знімаючи риску. Поясніть пра­вопис слів з компонентом пів-, напів-.
Пів/року, пів/метра, пів/острів, пів/аркуш, пів/ оберта, пів/дня, пів/місяця, пів’/ящика, пів/жит­тя, пів/кілометра, пів/сотні, пів/озера, пів/бака, пів/ ват, пів/вагона, пів/вість, пів/вольт, пів/тонка, пів/ Канева, пів/Америки, пів/Харкова, пів/Одеси, пів/ Азії, пів/Гомеля, пів/Європи, напів/хронометр, напів/фабрикат, напів/темрява, напів/світло, напів/ прозорість, напів/понтон, напів/пар, напів/імла, напів/кокс, напів/маса, напів/дрімота, напів/забут- тя, напів/провідник.
 4. Перепишіть, знімаючи риску і, де треба, встав­ляючи дефіс.
1. Ввесь тік, більше як ца пів/верстви, був за­ставлений скиртами (І.Нечуй-Левицький). 2. Серед загального сіро/зеленого кольору землі і полів ра­дісно веселили око яскраво/червоні, сині й жовті фарби (Ю.Смолич). 3. Вранці/рано на калині пташ­ка щебетала (Т.Шевченко). 4. На високих жовто/ гарячих шпилястих тополях іскрилося осіннє сон­це. 5. Капають від/часу/до/часу напів/достиглі жо­луді з дубів (І.Франко). 6. Скелі над берегом здава­лися ще більш нерухомими проти вічно/живого, вічно/рухомого моря (Леся Українка). 7. Радіо/ру­пор розносив останні вісті з центральної радіо/ станції (О.Десняк). 8. Надія запнула голову вели­кою сірою хусткою, затуливши нею пів/обличчя (П.Автомонов).
5.  Утворіть від поданих словосполучень складні імен­ники чи прикметники.
Знати мову, очистити нафту, охолоджувати по­вітря, управляти заводом, видобувати золото, оброб­ляти метал; Біла Церква, Південна Америка, Захід­на Європа; тисяча, літа; меч, носити; піший, ходити; половина, Київ; половина, Європа; половина, їдаль­ня; половина, юрта; половина, ярус; мало вживати, сині очі, сім поверхів, широкі крила, суспільна ко­ристь, загальна освіта.
6.  Поясніть правопис складних географічних назв і прізвищ.
Австро-Угорщина, Ашгабат, Азово-Чорномор’я, Ассиро-Вавилонія, Алма-Ата, Білопілля, Бориспіль, Бранденберг, Вернигород, Верболози, Гуляйполе, Довгопол, Індокитай, Кривоніс, Копайгород, Крути- бороди, Кіровоград, Крижопіль, Квітка-Основ’янен- ко, Новоандріївка, Немирович-Данченко, Першопок- ровка, П’ятихатки, Печиводи, Пуща-Водиця, Ростов- на-Дону, Староконстянтинів, Сухолуччя, Скороход, Семигори, Сорокадуби, Севастополь, Франкфурт-на- Майні, Ямпіль.
7.  Зніміть риску в реченнях, підкресліть складні слова і поясніть їх правопис.
1. Іде, худенький і чубатий, поміж бійців товариш/ друг (Г.Косинка). 2. Вітер в гаї нагинає лозу і топо­лю, лама дуба, котить полем перекоти/поле (Т.Шев­ченко). 3. Чорна хмара оповила пів/неба, кривавим оком моргала в темряві блискавка (О.Донченко). 4. Ще пів/години треба було їхати лісом (М.Коцю- бинський). 5. На дальній пів/ночі зима, поля снігами вкриті. 6. Пів/року сонця тут нема і тільки зорі світять (Н.Забіла). 7. Чорнобривці не схиляють зараз своїх спокійних голів перед першим холоднуватим поду­вом вечірнього серпневого вітерця... (Б.Антоненко- Давидович). 8. На кам’янистому схилі, в зеленій гу­щавині дерев ледь видніється лісникова хата з гуч­ною радіо/щоглою (О.Гончар). 9. Селянська сім’я, в якої я випадково спинився, зійшовши вчора пізно ввечері з паро/плава, вже повставала (Б.Антоненко- Давидович).
8.  Зніміть риску в реченнях, підкресліть складні слова і поясніть їх правопис.
Досвідченіші вояки метнулись до багатших осель, а він повернув у напів/забуту вуличку, де під копитом, сполоханим дзвоном розбивались і зітха­ли калюжки, де, взявшись за руки, стояли в зеле­них спідничках верби/підлітки, за вербами входила в марево чи сон хата) білянка, а за нею в розманну землю вгрузало сонце (М.Стельмах). 2. З багатьох античних міфів на мене чи не найбільше вражен­ня справляв міф про людино/любця Прометея, який ніби вкрав у богів вогонь, щоб передати його людям... (Б.Антоненко-Давидович). 3. Живи, дух життє/дайний, дух творчості людської (М.Бажан). 4. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь згасить мільйоно/крилий (М.Рильський). 5. Далеко/східна тайга проносить­ся під літаком тисячами кучерявих сопок (О.Дов- женко). 6. Я хочу бути вічно/юним, незламно/мо­лодим (П.Тичина). 7. Якщо не можеш бути вічно/ юним, то змолоду не будь старим бодай (Д.Пав- личко). 8. Поглянь, який то світ кипить, блакитно/ синьо/срібно/сірий (Л.Горлач).
9.  Запишіть числівники разом, через дефіс або ок­ремо.
Двана/дцять, сім/десят, вісім/десят, шіст/сот, п’я­ти/сотий, сім/сот/тридцяти/тисячний, семи/мільйон­ний, багато/мільйонний, триста/двадцять/чотири, сорок/сьомий, кілька/на/дцятеро, одна/третя, двох/ сот/п’ят/десяти/мільйонний, три/дцяти/п’яти/тисяч- ний, шіст/сот, вісім/десятий, кілька/тисячний, сто/ двадцять/п’ятий, дев’ят/сот, два/на/дцятеро, три/ дцять, три/мільйонний, чотири/мільярдний, три/на/ дцятеро, сім/на/дцять.
10.  Провідміняйте числівники.
Шістдесятий, тридцять, чотирнадцятеро, дев’ят­сот, трьохсотий, одинадцять, двісті, шістнадцять.
 11. Напишіть подані цифрами числівники в називно­му, знахідному та орудному відмінках.
432,328,1920, 365,8888,7540, 2871,563, 3624,715,235.
12.  Запишіть цифри словами.
1. Найвищим птахом України є журавель сірий. Висота його досягає 120 см, а маса 7 кг. 2. Найбіль­шим озером України є Ялпуг (Ялпух) у заплаві Ду­наю, в Одеській області. Довжина його 39 км, шири­на — до 5 км, пересічна глибина 2 км, а площа 149 км.
Найтриваліший період без дощів спостерігався в Полтаві з 11 березня до 3 липня 1934 року. За 115 днів тут випало лише 13,2 мм опадів (3 книги «Украї­на в цікавих фактах»).
13.  Запишіть цифри словами.
Найбільший палац спорту в Україні — Палац спорту в Києві, збудований у 1960 р. Довжина — 138 м, ширина — 78 м, висота — 18,5 м, загальний об’єм 209 тис. метрів кубічних. Трибуни вміщують до 11712 глядачів. Спортивну арену можна використовувати для проведення змагань з ЗО видів спорту (3 книги «Україна в цікавих фактах»).
14.  Запишіть подані займенники, знімаючи риску.
Аби/який, ні/про/що, що/сь, ні/від/чого, хтозна/ до/кого, казна/на/кому, хто/небудь, чий/сь, ні/від/ кого, що/небудь, будь/до/чого, аби/шо, де/хто, каз­на/на/чому, який/небудь, аби/в/кого, скільки/небудь, казна/з/чим, ні/до/чого, котрий/сь, будь/чий, будь/ на/кому, будь/хто, чий/небудь, казна/що, хтозна/як.
15.  Підкресліть у наведених реченнях складні зай­менники, поясніть їх правопис.
Яскраві Дуниці чорнобривці й зелене пишне віниччя ніби хочуть мені довести, що нічого нема на землі й усе раз у раз повторюється (Б.Антоненко- Давидович). 2. Найчастіше попереду нічого не ро­биться. Тихо. А буває, й шелесне щось або у воду булькне... Ніхто не йде (Г.Тютюнник). 3. Ніхто й не чув ні стогону, ні туги, ні скреготу зубів (О.Довженко).
 16. Запишіть слова разом або через дефіс.
Аварійно/ремонтний, аварійно/диспетчерський, авіа/будівний, авіа/заводський, авіа/металургій, авіа/ промисловий, авіа/біографічний, авто/блокуваль­ний, авто/гальмовий, авто/електронний, авто/коли­вальний, автомобільно/залізничний, авторсько/пра­вовий, авто/складальний, авто/транспортний, агре­гатно/складальний, агро/екологічний, адміністратив­но/господарський, адміністративно/управлінський, аеро/гідро/динамічний, азбесто/збагачувальний, аз- бесто/тепло/ізоляційний, акумуляторно/зарядний, акустико/артикуляційний, алго/ритмічний, науково/ виробничий, науково/експериментальний, науково/ координаційний, науково/технічний, індивідуально/ бригадний, громо/подібний, гостро/проблемний, велико/панельний, велико/вантажний, велико/ваго­вий, транспортно/вантажний, транспортно/енерге­тичний, рекламно/інформаційний, метро/будів- ський.
 17. Запишіть в окремі стовпники слова, що пишуться разом, через дефіс і окремо.
Суспільно/корисний, українсько/англійський, синьо/жовтий, жовто/гарячий, яскраво/зелений, машино/тракторний, культурно/освітній, азбесто/ цементний, поверхнево/активний, авто/коливний, опукло/ввігнутий, всесвітньо/історичний, шіснад- цяти/градусний, атомно/молекулярний, обернено/ пропорційний, матеріально/технічний, лампово/ детекторний, радіо/фізичний, одно/денний, дво/ метровий, ясно/блакитний, ядерно/активний, юрис/консультський, щито/формувальний, шумо/ поглинальний, штукатурно/затиральний, шпонко­во/фрезерний, шпиле/подібний, шпало/просочу- вальний.
18.  Складіть речення з поданими словами.
Багатообіцяючий, вічнозелений, самозакоханий,
своєрідний, високошановний, трипроцентний, всеви­дющий, сивобородий, великопанельний, густонасе- лений, маловживаний.
19.  Перепишіть речення, знімаючи риску.
1. Київський художній експериментальний завод узявся до організації фото/керамічного цеху (газ.).
 Пурпурово/червоний був західний край небозводу, і в цьому відсвіті обличчя людей також видавалися червоними (В.Лаціс). 3. По небу повзли густі олов’я­но/сірі хмари, часто скресали блискавки, і слідом за ними гриміло (Б.Грінченко). 4. Повітря було холод­ним, прозоро/синім (В.Козаченко). 5. Місячне світло пронизувало ніжно/синяві ніжні мряки, розсвічува­ло далечину (О.Кобилянська). 6. Тільки нечисленні обороги були з соломи і насторожували де-де свої золото/жовті, гостро/круглі чуби догори поміж чо­тирма високими оборогинами (І.Франко). 7. Він вдав­ся в батька: приземкуватий, широко/плечий, по­вільний (Б.Грінченко).
20.  Перепишіть речення, знімаючи риску.
1. Коли ж нарешті вносять в кімнати лампи, за вікном буденний світ стає одразу таким прозоро/ синім, глибоким і нереальним, наче приснився (В.Козаченко). 2. Обличчя його було прозоро/бліде (О.Толстой). 3. Вікна темні, аж чорнувато/зелені, про­пускали в хату якийсь темний світ (І.Манжура).
Пес злий, аж моторошно стає, коли він вишкірить свої зуби, наїжачить темно/сіру шерсть і загарчить (Б.Грінченко). 5. Біля кожного шматочка утворював­ся цілий вир з різно/кольорових риб’ячих тіл (В.Соб- ко). 6. Пишно палає сонце на небі, піднявшись уже геть-геть високо по пречистому, темно/голубому зводі (І.Франко).
 21. Підкресліть складні прикметники, поясніть їх правопис.
1. Назустріч нам пахла глиця, розжарена на теп­лому полуденному сонці (Ю.Смолич). 2. Сонцю співає співанку радісно-юний потік (М.Терещенко).
 Малий же над уроками сидіти не любив, щось шви­десенько мазюкав у зошитах і рвався на вулицю, звідки приходив утомлений і напівсонний (Вал.Шевчук).
 Над довгогодуючим простором, над арками через Дніпро блискучим промчав метеором розгонистий поїзд метро (М.Бажан). 5. Хвилюючись, парк пишночолий метнувся з чавунних оград. Хто може зрек­тись життєтворних зусиль, прозрівань і осязань? (М.Бажан). 6. Лети, наша пісня, від краю до краю, орлом волелюбним весь світ облети! (Нар. тв.).
Подекуди по жовто-зеленій скатерті розкидані тем­но-зелені кущі верболозу, то кругленькі, наче м’я­чики, то гостроверхі, наче тополі (І.Нечуй-Левиць- кий). 8. Щербатий місяць на посірілому небі вже блякнув у високості, а над самим обрієм за дальніми борами ясніла жовтогаряча смуга нового дня (Б.Ан- тоненко-Давидович).
22.  Утворіть від поданих словосполучень прикмет­ники.
Короткий час, знати край, красно мовити, по­дібний до купола, круті гори, культура і побут, по­дібний до крил, лікувальний і профілактичний, зна­вець літератури, медичний і хірургічний, знати ми­стецтво, середні віки, зовнішня політика, черво­ний і білий, висока якість, народна поезія, падає листя.
 23. Складіть або виберіть з газети чи художніх творів речення з поданими прислівниками і співзвучни­ми з ними с.іовами.
Напам’ять — на пам’ять, назустріч — на зустріч, удень — у день, по-друге — по друге, по-козацькому — по козацькому, вголос — в голос, по-батьківському — по батьківському, доволі — до волі, додому — до дому, вбік — в бік.
 24. Спишіть речення, знімаючи риску. Підкресліть складні прислівники.
1. Він спокійно і впевнено йде мені на/зустріч, веселий птахолов Іван Калина (Я.Кочерга.)- 2. Б’ється об берег, здіймається до/гори і падає до/низу, при­стаючи, човен (М.Гоголь). 3. Кружляння те довго но­силось, з тишею гралося, плавно — в/гору, все в/гору, аж поки не бризнули краплі важкії (Д.Ткач). 4. По вулиці повз Васютин двір проїздять сани у/порожні, з/під/гною (А.Головко). 5. Вчора виграв Котигоро­шок, і сьогодні Юрко намірився відіграти будь/що/ будь (О.Донченко). 6. Того ранку був перший при­морозок, і прозорі кристали інею поблискували де/не/де на мокруватому асфальті (В.Собко).
25.  У поданих прислівниках поставте, де треба, дефіс.
Хто/небудь, раз/у/раз, де/не/де, аби/як, де/що, де/ коли, по/моєму, віч/на/віч, що/небудь, по/українсь- ки, по/французьки, де/коли, коли/небудь, хтозна/ який, день/у/день, хтозна/що, по/друге, аби/кому, давним/давно, пліч/о/пліч, тишком/нишком, часто/ густо, більш/менш, по/де/куди, як/таки, з/давніх/да- вен, с/під/лоба, в/до/світа, з/роду/віку, з/діда/праді­да, по/дружньому.
26. Підкресліть складні прислівники й поясніть їх правопис.
1. Ой на горі та й женці жнуть, а попід горою, яром-долиною, козаки йдуть (Нар. тв.). 2. Зорі тихо тремтять угорі (М.Коцюбинський). 3. Якось швидко й несподівано стемніло (В.Близнець). 4. Невідомо, чим би закінчилась невірна оця боротьба (О.Довженко).
 Нас було небагато, чоловіків п’ятнадцять... Ноги вже не несли, наступала ніч... А німці були недале­ко. Чимало з нас не вміло плавать (О.Довженко).
 Незабаром дорога пішла круто вниз, у глибокий, заметений снігом і запруджений машинами рибалок (Г.Тютюнник.). 7. Море, то спершу прозоро просвічу­вало аж до дна і зверху було веселим, синім, щодалі мовби темнішає, воно стає і справді чорним, можна зрозуміти, чому його так назвали (Олесь Гончар).
27. Спишіть речення, знімаючи риску. Підкресліть складні прийменники.
1. З її круглого рожевого личка з/під густих, тем­них брів дивилися прикриті віями синювато-сірі очі (А.Головко). 2. З плавнів вставала ніч. Спочатку мо­рок поліг з/поміж очеретів, а за дихнули озерця й купини білим туманом (М.Коцюбинський). 3. А дощ на хмаринці приплив з/за Дніпра і листячко паль­цями перебира (Ю.Смолич). 4. З/за тополь вийшов місяць (С.Васильченко). 5. Заблищали зорі в чисто­му небі, показався і місяць з/за гори — повний, чер­воний, наче в бані паривсь (Панас Мирний.). 6. Він простував у бік протилежний од/того, куди скоти­лося сонце... (Ю.Мушкетик). 7. Навколо ліс, а пе­ред нами сам Дніпро (П.Тичина). 8. ...Це травень, вічний єретик, — так з/під землі бомбить, зелено на/рівні вічних партитур! (І.Драч).
 28. Запишіть речення, знявши риску. Поясніть пра­вопис складних сполучників.
І. В темну ніч ми зібрались громадкою йти так поважно, немов у пригоді мали стати кому, а про те без мети ми дивились на зорі, та й годі. 2. Мені вважається, як в тихім, ріднім колі старий дідусь навчав своїх онуків, про давнину справдешні бай­ки править про/те, що діялось на нашім світі.
 Як/би я тепер хотіла у мале човенце сісти і да­леко на схід сонця золотим шляхом поплисти.
 Ох, може б, не було життя таке нещасне, як/би вогонь ненависті не гас. 5. Ледве-ледве від влас­ного картання захищаюсь і ледве стримую докори свого серця за/те, що звинила без вини (Леся Ук­раїнка). 6. Та пітьма не так уже мучила Соломію, за/те вогкий холод проймав її наскрізь (М.Коцю­бинський).
29. Спишіть речення, знімаючи дужку. Підкресліть складні прийменники.
1. А засівай зерном добра лани, що/б найплідніші жнива уродили (П.Грабовський). 2. Що/б ти не ро­бив, завжди роби так, щоб не було на шкоду твоєму народу (Нар. тв.). 3. Що/б жить — ні в кого права не питаюсь. Що/б жить — я всі кайдани розірву (П.Ти­чина). 4. Ну що/б, здавалося, слова (Т.Шевченко),
 Як/би здоров’я, то ше й пожити можна (Є.Гуцало).
 А що я особисто зробив для того, що/б Київ став ще кращим, що/б ширилася його слава (з газ.).
 Що/б між вами не вгасло Проміння величне, Ти поставив «на сторожі» Слово твоє вічне (Леся Ук­раїнка), 8. Де тільки не зустрінеш земляка з/по/над тихого Бугу чи мрійливої Ворскли, із степових балок Одещини і подільських пущ! (Вадим Собко). 9. Мель­никова постать раптом зникла з/перед очей, мов роз­пустилась в імлі (М.Коцюбинський).


Немає коментарів:

Дописати коментар