1. Перепишіть, знімаючи риску і, де
треба, вставляючи дефіс.
Якісь думки снуються в голові, напів/журливі і
напів/свідомі (М.Рильський). 2. Мавка поволі вибирає напів/зів’ялі квітки з
пожатого жита (Леся Українка). 3. І никає помазаником Божим пів/правда,
пів/свобода, пів/життя (М.Вінграновський). 4. Нам неправда ненависна як
антисвіт, та пів/правда — ненависна вдвічі (Б.Олійник). 5. Що вчора мірою було
— пів/міри стало нині, немов щодня нове крило дарується людині (М.Рильський).
6. Із хаосу, із натяку, з пів/слова народжується думка, звук, акорд (П.До-
рошко). 7. Пів/Європи пройдено, скільки пережито (О.Підсуха). 8. Від Лохвиці до
самої Молдови пів/ України — то козацькі вдови (Л.Костенко). 9. Було ще рано,
пів/до/восьмої (М.Коцюбинський).
2. Перепишіть, знімаючи риску і, де треба, вставляючи
дефіс.
1. Тихо/тихо по землі ходить мир —
щоденний, звичний (І.Жиленко). 2. Мій синочок синьо/окий в колисці усміхається
мені (В.Сосюра). 3. Ніхто свого щастя/долі не вгадає (М.Стельмах). 4. Ревуть
пароплави, гудуть паровози, і аеро/плани прокреслюють (В.Стус). 5. Замерехтіло
між світів щось невпізнанно/знане (В.Стус). 6. Заходило сонце, мінялося барвами
небо — то жовто/гарячими, то густо/червоними, то просинюватими (Григір
Тютюнник). 7. Небом котилися сірі з білим хмари, вряди/годи вигулькувало сонце
(Вал. Шевчук). 8. Вітер жене стернею блякле перекоти/поле (Олесь Гончар). 9.
Тільки рясним верхо/віттям терлота вічно/зелена сосна (Леся Українка).
3.
Перепишіть слова, знімаючи риску. Поясніть правопис слів з компонентом пів-, напів-.
Пів/року, пів/метра, пів/острів,
пів/аркуш, пів/ оберта, пів/дня, пів/місяця, пів’/ящика, пів/життя,
пів/кілометра, пів/сотні, пів/озера, пів/бака, пів/ ват, пів/вагона, пів/вість,
пів/вольт, пів/тонка, пів/ Канева, пів/Америки, пів/Харкова, пів/Одеси, пів/
Азії, пів/Гомеля, пів/Європи, напів/хронометр, напів/фабрикат, напів/темрява,
напів/світло, напів/ прозорість, напів/понтон, напів/пар, напів/імла,
напів/кокс, напів/маса, напів/дрімота, напів/забут- тя, напів/провідник.
4.
Перепишіть, знімаючи риску і, де треба, вставляючи дефіс.
1. Ввесь тік, більше як ца пів/верстви,
був заставлений скиртами (І.Нечуй-Левицький). 2. Серед загального
сіро/зеленого кольору землі і полів радісно веселили око яскраво/червоні, сині
й жовті фарби (Ю.Смолич). 3. Вранці/рано на калині пташка щебетала
(Т.Шевченко). 4. На високих жовто/ гарячих шпилястих тополях іскрилося осіннє
сонце. 5. Капають від/часу/до/часу напів/достиглі жолуді з дубів (І.Франко).
6. Скелі над берегом здавалися ще більш нерухомими проти вічно/живого,
вічно/рухомого моря (Леся Українка). 7. Радіо/рупор розносив останні вісті з
центральної радіо/ станції (О.Десняк). 8. Надія запнула голову великою сірою
хусткою, затуливши нею пів/обличчя (П.Автомонов).
5. Утворіть від поданих словосполучень
складні іменники чи прикметники.
Знати мову, очистити нафту, охолоджувати
повітря, управляти заводом, видобувати золото, обробляти метал; Біла Церква,
Південна Америка, Західна Європа; тисяча, літа; меч, носити; піший, ходити;
половина, Київ; половина, Європа; половина, їдальня; половина, юрта; половина,
ярус; мало вживати, сині очі, сім поверхів, широкі крила, суспільна користь,
загальна освіта.
6. Поясніть правопис складних географічних назв і
прізвищ.
Австро-Угорщина, Ашгабат,
Азово-Чорномор’я, Ассиро-Вавилонія, Алма-Ата, Білопілля, Бориспіль,
Бранденберг, Вернигород, Верболози, Гуляйполе, Довгопол, Індокитай, Кривоніс,
Копайгород, Крути- бороди, Кіровоград, Крижопіль, Квітка-Основ’янен- ко,
Новоандріївка, Немирович-Данченко, Першопок- ровка, П’ятихатки, Печиводи,
Пуща-Водиця, Ростов- на-Дону, Староконстянтинів, Сухолуччя, Скороход, Семигори,
Сорокадуби, Севастополь, Франкфурт-на- Майні, Ямпіль.
7. Зніміть риску в реченнях, підкресліть
складні слова і поясніть їх правопис.
1. Іде, худенький і чубатий, поміж
бійців товариш/ друг (Г.Косинка). 2. Вітер в гаї нагинає лозу і тополю, лама
дуба, котить полем перекоти/поле (Т.Шевченко). 3. Чорна хмара оповила
пів/неба, кривавим оком моргала в темряві блискавка (О.Донченко). 4. Ще
пів/години треба було їхати лісом (М.Коцю- бинський). 5. На дальній пів/ночі
зима, поля снігами вкриті. 6. Пів/року сонця тут нема і тільки зорі світять
(Н.Забіла). 7. Чорнобривці не схиляють зараз своїх спокійних голів перед першим
холоднуватим подувом вечірнього серпневого вітерця... (Б.Антоненко-
Давидович). 8. На кам’янистому схилі, в зеленій гущавині дерев ледь видніється
лісникова хата з гучною радіо/щоглою (О.Гончар). 9. Селянська сім’я, в якої я
випадково спинився, зійшовши вчора пізно ввечері з паро/плава, вже повставала
(Б.Антоненко- Давидович).
8. Зніміть риску в реченнях, підкресліть складні
слова і поясніть їх правопис.
Досвідченіші вояки метнулись до багатших
осель, а він повернув у напів/забуту вуличку, де під копитом, сполоханим
дзвоном розбивались і зітхали калюжки, де, взявшись за руки, стояли в зелених
спідничках верби/підлітки, за вербами входила в марево чи сон хата) білянка, а
за нею в розманну землю вгрузало сонце (М.Стельмах). 2. З багатьох античних
міфів на мене чи не найбільше враження справляв міф про людино/любця Прометея,
який ніби вкрав у богів вогонь, щоб передати його людям...
(Б.Антоненко-Давидович). 3. Живи, дух життє/дайний, дух творчості людської
(М.Бажан). 4. Нема такої сили, щоб нашу правоту перемогти, щоб наш огонь
згасить мільйоно/крилий (М.Рильський). 5. Далеко/східна тайга проноситься під
літаком тисячами кучерявих сопок (О.Дов- женко). 6. Я хочу бути вічно/юним,
незламно/молодим (П.Тичина). 7. Якщо не можеш бути вічно/ юним, то змолоду не
будь старим бодай (Д.Пав- личко). 8. Поглянь, який то світ кипить, блакитно/
синьо/срібно/сірий (Л.Горлач).
9.
Запишіть числівники разом, через дефіс або окремо.
Двана/дцять, сім/десят, вісім/десят,
шіст/сот, п’яти/сотий, сім/сот/тридцяти/тисячний, семи/мільйонний,
багато/мільйонний, триста/двадцять/чотири, сорок/сьомий, кілька/на/дцятеро,
одна/третя, двох/ сот/п’ят/десяти/мільйонний, три/дцяти/п’яти/тисяч- ний,
шіст/сот, вісім/десятий, кілька/тисячний, сто/ двадцять/п’ятий, дев’ят/сот,
два/на/дцятеро, три/ дцять, три/мільйонний, чотири/мільярдний, три/на/ дцятеро,
сім/на/дцять.
10. Провідміняйте числівники.
Шістдесятий, тридцять, чотирнадцятеро,
дев’ятсот, трьохсотий, одинадцять, двісті, шістнадцять.
11.
Напишіть подані цифрами числівники в називному, знахідному та орудному
відмінках.
432,328,1920, 365,8888,7540, 2871,563,
3624,715,235.
12. Запишіть цифри словами.
1. Найвищим птахом України є журавель
сірий. Висота його досягає 120 см, а маса 7 кг. 2. Найбільшим озером України є
Ялпуг (Ялпух) у заплаві Дунаю, в Одеській області. Довжина його 39 км, ширина
— до 5 км, пересічна глибина 2 км, а площа 149 км.
Найтриваліший період без дощів
спостерігався в Полтаві з 11 березня до 3 липня 1934 року. За 115 днів тут
випало лише 13,2 мм опадів (3 книги «Україна в цікавих фактах»).
13. Запишіть цифри словами.
Найбільший палац спорту в Україні —
Палац спорту в Києві, збудований у 1960 р. Довжина — 138 м, ширина — 78 м,
висота — 18,5 м, загальний об’єм 209 тис. метрів кубічних. Трибуни вміщують до
11712 глядачів. Спортивну арену можна використовувати для проведення змагань з
ЗО видів спорту (3 книги «Україна в цікавих фактах»).
14. Запишіть подані займенники, знімаючи риску.
Аби/який, ні/про/що, що/сь, ні/від/чого,
хтозна/ до/кого, казна/на/кому, хто/небудь, чий/сь, ні/від/ кого, що/небудь,
будь/до/чого, аби/шо, де/хто, казна/на/чому, який/небудь, аби/в/кого,
скільки/небудь, казна/з/чим, ні/до/чого, котрий/сь, будь/чий, будь/ на/кому, будь/хто,
чий/небудь, казна/що, хтозна/як.
15. Підкресліть у наведених реченнях складні займенники,
поясніть їх правопис.
Яскраві Дуниці чорнобривці й зелене
пишне віниччя ніби хочуть мені довести, що нічого нема на землі й усе раз у раз
повторюється (Б.Антоненко- Давидович). 2. Найчастіше попереду нічого не робиться.
Тихо. А буває, й шелесне щось або у воду булькне... Ніхто не йде (Г.Тютюнник).
3. Ніхто й не чув ні стогону, ні туги, ні скреготу зубів (О.Довженко).
16.
Запишіть слова разом або через дефіс.
Аварійно/ремонтний,
аварійно/диспетчерський, авіа/будівний, авіа/заводський, авіа/металургій, авіа/
промисловий, авіа/біографічний, авто/блокувальний, авто/гальмовий,
авто/електронний, авто/коливальний, автомобільно/залізничний, авторсько/правовий,
авто/складальний, авто/транспортний, агрегатно/складальний, агро/екологічний,
адміністративно/господарський, адміністративно/управлінський,
аеро/гідро/динамічний, азбесто/збагачувальний, аз- бесто/тепло/ізоляційний,
акумуляторно/зарядний, акустико/артикуляційний, алго/ритмічний, науково/
виробничий, науково/експериментальний, науково/ координаційний,
науково/технічний, індивідуально/ бригадний, громо/подібний, гостро/проблемний,
велико/панельний, велико/вантажний, велико/ваговий, транспортно/вантажний, транспортно/енергетичний,
рекламно/інформаційний, метро/будів- ський.
17.
Запишіть в окремі стовпники слова, що пишуться разом, через дефіс і окремо.
Суспільно/корисний,
українсько/англійський, синьо/жовтий, жовто/гарячий, яскраво/зелений,
машино/тракторний, культурно/освітній, азбесто/ цементний, поверхнево/активний,
авто/коливний, опукло/ввігнутий, всесвітньо/історичний, шіснад- цяти/градусний,
атомно/молекулярний, обернено/ пропорційний, матеріально/технічний, лампово/
детекторний, радіо/фізичний, одно/денний, дво/ метровий, ясно/блакитний,
ядерно/активний, юрис/консультський, щито/формувальний, шумо/ поглинальний,
штукатурно/затиральний, шпонково/фрезерний, шпиле/подібний, шпало/просочу-
вальний.
18. Складіть речення з поданими словами.
Багатообіцяючий, вічнозелений,
самозакоханий,
своєрідний, високошановний,
трипроцентний, всевидющий, сивобородий, великопанельний, густонасе- лений,
маловживаний.
19. Перепишіть речення, знімаючи риску.
1. Київський художній експериментальний
завод узявся до організації фото/керамічного цеху (газ.).
Пурпурово/червоний був західний край
небозводу, і в цьому відсвіті обличчя людей також видавалися червоними
(В.Лаціс). 3. По небу повзли густі олов’яно/сірі хмари, часто скресали
блискавки, і слідом за ними гриміло (Б.Грінченко). 4. Повітря було холодним,
прозоро/синім (В.Козаченко). 5. Місячне світло пронизувало ніжно/синяві ніжні
мряки, розсвічувало далечину (О.Кобилянська). 6. Тільки нечисленні обороги
були з соломи і насторожували де-де свої золото/жовті, гостро/круглі чуби
догори поміж чотирма високими оборогинами (І.Франко). 7. Він вдався в батька:
приземкуватий, широко/плечий, повільний (Б.Грінченко).
20. Перепишіть речення, знімаючи риску.
1. Коли ж нарешті вносять в кімнати
лампи, за вікном буденний світ стає одразу таким прозоро/ синім, глибоким і
нереальним, наче приснився (В.Козаченко). 2. Обличчя його було прозоро/бліде
(О.Толстой). 3. Вікна темні, аж чорнувато/зелені, пропускали в хату якийсь
темний світ (І.Манжура).
Пес злий, аж моторошно стає, коли він
вишкірить свої зуби, наїжачить темно/сіру шерсть і загарчить (Б.Грінченко). 5.
Біля кожного шматочка утворювався цілий вир з різно/кольорових риб’ячих тіл
(В.Соб- ко). 6. Пишно палає сонце на небі, піднявшись уже геть-геть високо по
пречистому, темно/голубому зводі (І.Франко).
21.
Підкресліть складні прикметники, поясніть їх правопис.
1. Назустріч нам пахла глиця, розжарена
на теплому полуденному сонці (Ю.Смолич). 2. Сонцю співає співанку радісно-юний
потік (М.Терещенко).
Малий же над уроками сидіти не любив, щось швидесенько
мазюкав у зошитах і рвався на вулицю, звідки приходив утомлений і напівсонний
(Вал.Шевчук).
Над довгогодуючим простором, над арками через
Дніпро блискучим промчав метеором розгонистий поїзд метро (М.Бажан). 5.
Хвилюючись, парк пишночолий метнувся з чавунних оград. Хто може зректись
життєтворних зусиль, прозрівань і осязань? (М.Бажан). 6. Лети, наша пісня, від
краю до краю, орлом волелюбним весь світ облети! (Нар. тв.).
Подекуди по жовто-зеленій скатерті
розкидані темно-зелені кущі верболозу, то кругленькі, наче м’ячики, то
гостроверхі, наче тополі (І.Нечуй-Левиць- кий). 8. Щербатий місяць на
посірілому небі вже блякнув у високості, а над самим обрієм за дальніми борами
ясніла жовтогаряча смуга нового дня (Б.Ан- тоненко-Давидович).
22. Утворіть від поданих словосполучень прикметники.
Короткий час, знати край, красно мовити,
подібний до купола, круті гори, культура і побут, подібний до крил,
лікувальний і профілактичний, знавець літератури, медичний і хірургічний,
знати мистецтво, середні віки, зовнішня політика, червоний і білий, висока
якість, народна поезія, падає листя.
23.
Складіть або виберіть з газети чи художніх творів речення з поданими
прислівниками і співзвучними з ними с.іовами.
Напам’ять — на пам’ять, назустріч — на
зустріч, удень — у день, по-друге — по друге, по-козацькому — по козацькому,
вголос — в голос, по-батьківському — по батьківському, доволі — до волі, додому
— до дому, вбік — в бік.
24.
Спишіть речення, знімаючи риску. Підкресліть складні прислівники.
1. Він спокійно і впевнено йде мені
на/зустріч, веселий птахолов Іван Калина (Я.Кочерга.)- 2.
Б’ється об берег, здіймається до/гори і падає до/низу, пристаючи, човен
(М.Гоголь). 3. Кружляння те довго носилось, з тишею гралося, плавно — в/гору,
все в/гору, аж поки не бризнули краплі важкії (Д.Ткач). 4. По вулиці повз
Васютин двір проїздять сани у/порожні, з/під/гною (А.Головко). 5. Вчора виграв
Котигорошок, і сьогодні Юрко намірився відіграти будь/що/ будь (О.Донченко).
6. Того ранку був перший приморозок, і прозорі кристали інею поблискували
де/не/де на мокруватому асфальті (В.Собко).
25. У поданих прислівниках поставте, де треба,
дефіс.
Хто/небудь, раз/у/раз, де/не/де, аби/як,
де/що, де/ коли, по/моєму, віч/на/віч, що/небудь, по/українсь- ки, по/французьки,
де/коли, коли/небудь, хтозна/ який, день/у/день, хтозна/що, по/друге, аби/кому,
давним/давно, пліч/о/пліч, тишком/нишком, часто/ густо, більш/менш, по/де/куди,
як/таки, з/давніх/да- вен, с/під/лоба, в/до/світа, з/роду/віку, з/діда/прадіда,
по/дружньому.
26. Підкресліть складні прислівники й
поясніть їх правопис.
1. Ой на горі та й женці жнуть, а попід
горою, яром-долиною, козаки йдуть (Нар. тв.). 2. Зорі тихо тремтять угорі
(М.Коцюбинський). 3. Якось швидко й несподівано стемніло (В.Близнець). 4. Невідомо,
чим би закінчилась невірна оця боротьба (О.Довженко).
Нас було небагато, чоловіків п’ятнадцять...
Ноги вже не несли, наступала ніч... А німці були недалеко. Чимало з нас не
вміло плавать (О.Довженко).
Незабаром дорога пішла круто вниз, у глибокий,
заметений снігом і запруджений машинами рибалок (Г.Тютюнник.). 7. Море, то
спершу прозоро просвічувало аж до дна і зверху було веселим, синім, щодалі
мовби темнішає, воно стає і справді чорним, можна зрозуміти, чому його так
назвали (Олесь Гончар).
27. Спишіть речення, знімаючи риску.
Підкресліть складні прийменники.
1. З її круглого рожевого личка з/під
густих, темних брів дивилися прикриті віями синювато-сірі очі (А.Головко). 2.
З плавнів вставала ніч. Спочатку морок поліг з/поміж очеретів, а за дихнули
озерця й купини білим туманом (М.Коцюбинський). 3. А дощ на хмаринці приплив
з/за Дніпра і листячко пальцями перебира (Ю.Смолич). 4. З/за тополь вийшов
місяць (С.Васильченко). 5. Заблищали зорі в чистому небі, показався і місяць
з/за гори — повний, червоний, наче в бані паривсь (Панас Мирний.). 6. Він
простував у бік протилежний од/того, куди скотилося сонце... (Ю.Мушкетик). 7.
Навколо ліс, а перед нами сам Дніпро (П.Тичина). 8. ...Це травень, вічний
єретик, — так з/під землі бомбить, зелено на/рівні вічних партитур! (І.Драч).
28.
Запишіть речення, знявши риску. Поясніть правопис складних сполучників.
І. В темну ніч ми зібрались громадкою
йти так поважно, немов у пригоді мали стати кому, а про те без мети ми дивились
на зорі, та й годі. 2. Мені вважається, як в тихім, ріднім колі старий дідусь
навчав своїх онуків, про давнину справдешні байки править про/те, що діялось
на нашім світі.
Як/би я тепер хотіла у мале човенце сісти і далеко
на схід сонця золотим шляхом поплисти.
Ох, може б, не було життя таке нещасне, як/би
вогонь ненависті не гас. 5. Ледве-ледве від власного картання захищаюсь і
ледве стримую докори свого серця за/те, що звинила без вини (Леся Українка).
6. Та пітьма не так уже мучила Соломію, за/те вогкий холод проймав її наскрізь
(М.Коцюбинський).
29. Спишіть речення, знімаючи дужку.
Підкресліть складні прийменники.
1. А засівай зерном добра лани, що/б
найплідніші жнива уродили (П.Грабовський). 2. Що/б ти не робив, завжди роби
так, щоб не було на шкоду твоєму народу (Нар. тв.). 3. Що/б жить — ні в кого
права не питаюсь. Що/б жить — я всі кайдани розірву (П.Тичина). 4. Ну що/б,
здавалося, слова (Т.Шевченко),
Як/би здоров’я, то ше й пожити можна
(Є.Гуцало).
А
що я особисто зробив для того, що/б Київ став ще кращим, що/б ширилася його
слава (з газ.).
Що/б між вами не вгасло Проміння величне, Ти
поставив «на сторожі» Слово твоє вічне (Леся Українка), 8. Де тільки не
зустрінеш земляка з/по/над тихого Бугу чи мрійливої Ворскли, із степових балок
Одещини і подільських пущ! (Вадим Собко). 9. Мельникова постать раптом зникла
з/перед очей, мов розпустилась в імлі (М.Коцюбинський).
Немає коментарів:
Дописати коментар