Тема. Загадка дійових осіб у новелі „Intermezzo”.
Мета уроку. Навчальна
- допомогти учням розібратися у своєрідній образній системі новели;
розвивальна
- розвивати уміння і навички аналізу образів імпресіоністичної новели;
виховна
- подати десятикласникам ще один спосіб психофізіологічної розрядки (
спілкування з природою наодинці). Обладнання. Схематичне
розташування дійових осіб.
Хід уроку
1)
Перевірка домашнього завдання.
Учні
зачитують свої творчі роботи на тему: „Щастя мить” і проводять колективне
обговорення їх.
2)
Евристична бесіда:
■
Чи можна самотність вважати ліками для душі ?
■
Які методи використовуєте ви, коли хочете
зняти напругу, скинути втому ?
■
Деякі молоді люди в таких випадках вдаються до
алкоголю та наркотиків. Чи можна таким чином відновити свої сили ?
1)
Пояснення учителя.
Новела
"Intermezzo"
- це своєрідна поетична кардіограма внутрішнього стану
героя. Ареною зіткнення чорних і світлих сил стала душа людини, душа ліричного
героя, яка "болить чужим і власним горем". Хто ж вони, дійові особи
твору, що мають глибокий зв'язок з ліричним героєм?
Таким
чином, у творі подано 2 світи, де перехідним містком є "моя утома".
(
учні досліджують вплив зовнішніх чинників на душу на душу ліричного героя,
усвідомлюють, що процес "зростання" втоми просліджується чітко.
Спочатку це лише "треба", але згодом вона набирає конкретних образів
- людей, які настільки пройшлись по душі ліричного героя, настільки спустошили
її, що людина втратила здатність відчувати жах перед смертю, вбивством.)
Цікаво,
що у творі є художня деталь - "чорний пар, пухка
чорна рілля дихнула в лице тепло". Як пов'язана вона з образом ліричного
героя? ( Незасіяна земля - не мертва. Вона спочиває, так і стомлена душа
ліричного героя відпочиває, звільнившись на певний час від зовнішнього
втручання).
2)
Робота з підручником.
Учні
складають план до характеристики образу ліричного героя, добираючи цитати.
План
1.
Багатий внутрішній світ героя.("Я чую, як
чуже існування входить в моє, мов повітря крізь вікна і двері, як води притоків
у річку... Я не можу бути самотнім".)
2.
Глибока любов до народу. ("Як до власного
сховку" вони кидали "свої страждання , свої болі, розбиті надії і
свою розпач.
3.
Ліричний герой - лікар народного Духу.
("Повні вуха маю того дивного поля, того шелесту шовку, того безупинного,
як текуча вода, пересипання зерна".
4.
Близькість образу ліричного героя і автора.
3)
Розповідь учителя з елементами бесіди.
-
Прокоментуйте слова Івана Франка:
"
Поет сучасний—
Він
тим сучасний, що нещасний.
Поет
- значить : вродився хворим,
Болить
чужим і власним горем.
В
його чутливість сильна, дика,
Еольська
арфа мов велика,
Що
все бринить і не втихає:
В
ній кожний стрічний вітер грає".
Природа
у новелі бере безпосередню участь у розвитку сюжету, гармонує з думками й
переживаннями ліричного героя. Вона "лікує" митця, втомленого
страхіттями , настроює пошарпані струни його серця на сприйняття нових вражень
суспільного життя. Картини природи, намальовані художником слова, відкривають
для людини велику світову красу.
■
Якими ж постають ниви у червні?
■
Що, на вашу думку, уособлює сонце?
■
Що символізує пісня жайворонка?
(Учні дають
відповіді.)
Учитель узагальнює
відповіді учнів.
Отже,
всі звуки життя - у жайворонковій пісні; сонце - уособлення найкращих мрій і
сподівань, втілення людського ідеалу; нива - символ невичерпних сил і очищення.
Селянин,
з яким зустрівся ліричний герой на лоні чудової природи, - це втілення
народного героя. "Крізь нього" митець побачив всі жахи села в епоху
розгулу реакції - безземелля, хронічне голодування, хвороби, провокації,
страждання по тюрмах.
■
Які умови життя цієї людини?
■
З'ясуйте матеріальні статки героя.
■
Селянин - активний учасник революційних подій
1905 року. Доведіть це.
1)
Учитель.
Образ
"звичайного мужика" з усіма його стражданнями, уособлює народ, за
щастя якого митець повинен боротись своїм словом.
"Intermezzo", за визначенням JI. Новиченка,
"займає у творчості М. Коцюбинського таке ж місце, яке ми відводимо
"Заповітові" у творчості Т. Шевченка, бо у ньому знаходимо яскравий
ідейно- естетичний маніфест письменника, висловлювання його поглядів на
мистецтво і його суспільну роль".
2)
Аргументація оцінок.
3)
Домашнє завдання:
1.
Опрацювати матеріал підручника ( стор. 250-252
)
2.
Прочитати новелу "Коні не винні".
3.
Написати твір на тему: "Природа і людина у новелі "Intermezzo" ".
Немає коментарів:
Дописати коментар