вівторок, 29 березня 2016 р.

Тема. Загадка дійових осіб у новелі Intermezzo”.
Мета уроку. Навчальна - допомогти учням розібратися у своєрідній образній системі новели;
розвивальна - розвивати уміння і навички аналізу образів імпресіоністичної новели;
виховна - подати десятикласникам ще один спосіб психофізіологічної розрядки ( спілкування з природою наодинці). Обладнання. Схематичне розташування дійових осіб.
Хід уроку
1)               Перевірка домашнього завдання.
Учні зачитують свої творчі роботи на тему: „Щастя мить” і проводять колективне обговорення їх.
2)               Евристична бесіда:
        Чи можна самотність вважати ліками для душі ?
        Які методи використовуєте ви, коли хочете зняти напругу, скинути втому ?
        Деякі молоді люди в таких випадках вдаються до алкоголю та наркотиків. Чи можна таким чином відновити свої сили ?
1)      Пояснення учителя.
Новела "Intermezzo" - це своєрідна поетична кардіограма внутрішнього стану героя. Ареною зіткнення чорних і світлих сил стала душа людини, душа ліричного героя, яка "болить чужим і власним горем". Хто ж вони, дійові особи твору, що мають глибокий зв'язок з ліричним героєм?
Таким чином, у творі подано 2 світи, де перехідним містком є "моя утома".
( учні досліджують вплив зовнішніх чинників на душу на душу ліричного героя, усвідомлюють, що процес "зростання" втоми просліджується чітко. Спочатку це лише "треба", але згодом вона набирає конкретних образів - людей, які настільки пройшлись по душі ліричного героя, настільки спустошили її, що людина втратила здатність відчувати жах перед смертю, вбивством.)
Цікаво, що у творі є художня деталь - "чорний пар, пухка чорна рілля дихнула в лице тепло". Як пов'язана вона з образом ліричного героя? ( Незасіяна земля - не мертва. Вона спочиває, так і стомлена душа ліричного героя відпочиває, звільнившись на певний час від зовнішнього втручання).
2)               Робота з підручником.
Учні складають план до характеристики образу ліричного героя, добираючи цитати.
План
1.                Багатий внутрішній світ героя.("Я чую, як чуже існування входить в моє, мов повітря крізь вікна і двері, як води притоків у річку... Я не можу бути самотнім".)
2.                Глибока любов до народу. ("Як до власного сховку" вони кидали "свої страждання , свої болі, розбиті надії і свою розпач.
3.                Ліричний герой - лікар народного Духу. ("Повні вуха маю того дивного поля, того шелесту шовку, того безупинного, як текуча вода, пересипання зерна".
4.                Близькість образу ліричного героя і автора.
3)               Розповідь учителя з елементами бесіди.
- Прокоментуйте слова Івана Франка:
" Поет сучасний—
Він тим сучасний, що нещасний.
Поет - значить : вродився хворим,
Болить чужим і власним горем.
В його чутливість сильна, дика,
Еольська арфа мов велика,
Що все бринить і не втихає:
В ній кожний стрічний вітер грає".
Природа у новелі бере безпосередню участь у розвитку сюжету, гармонує з думками й переживаннями ліричного героя. Вона "лікує" митця, втомленого страхіттями , настроює пошарпані струни його серця на сприйняття нових вражень суспільного життя. Картини природи, намальовані художником слова, відкривають для людини велику світову красу.
         Якими ж постають ниви у червні?
         Що, на вашу думку, уособлює сонце?
         Що символізує пісня жайворонка?
(Учні дають відповіді.)
Учитель узагальнює відповіді учнів.
Отже, всі звуки життя - у жайворонковій пісні; сонце - уособлення найкращих мрій і сподівань, втілення людського ідеалу; нива - символ невичерпних сил і очищення.
Селянин, з яким зустрівся ліричний герой на лоні чудової природи, - це втілення народного героя. "Крізь нього" митець побачив всі жахи села в епоху розгулу реакції - безземелля, хронічне голодування, хвороби, провокації, страждання по тюрмах.
         Які умови життя цієї людини?
         З'ясуйте матеріальні статки героя.
         Селянин - активний учасник революційних подій 1905 року. Доведіть це.
1)                        Учитель.
Образ "звичайного мужика" з усіма його стражданнями, уособлює народ, за щастя якого митець повинен боротись своїм словом.
"Intermezzo", за визначенням JI. Новиченка, "займає у творчості М. Коцюбинського таке ж місце, яке ми відводимо "Заповітові" у творчості Т. Шевченка, бо у ньому знаходимо яскравий ідейно- естетичний маніфест письменника, висловлювання його поглядів на мистецтво і його суспільну роль".
2)                    Аргументація оцінок.
3)                    Домашнє завдання:
1.        Опрацювати матеріал підручника ( стор. 250-252 )
2.        Прочитати новелу "Коні не винні".
3.        Написати твір на тему: "Природа і людина у новелі "Intermezzo" ".


Немає коментарів:

Дописати коментар