вівторок, 29 березня 2016 р.

Тема. Особливості стилю письменника. Михайло Коцюбинський і сучасність.
Мета уроку. Навчальна - узагальнити особливості творчої майстерності М. Коцюбинського, розширити здобуті раніше відомості з теорії літератури, розширити поняття учнів про стиль письменника;
розвивальна - формувати вміння та навички аналізу прозових творів;
виховна - виховувати любов до літератури, естетичний смак, моральні якості учнів.
Обладнання. Твори Михайла Коцюбинського різних років видання, ілюстрації до них.
Хід уроку.
Бесіда з метою перевірки опорних знань учня:
1)     Чим можна пояснити багату уяву головного героя твору „Тіні забутих предків” Іванка?
2)     Назвіть діалектизми повісті. Визначте їх роль у творі.
3)     Поясніть назву повісті.
4)     Зачитайте відгук про повість, підготовлений вами самостійно.
5)     Прокоментуйте кінострічки, які вам вдалося скласти за твором.
Конкурс ілюстрацій до повісті, їх захист.
Усна розповідь учителя з елементами бесіди:
Стиль (гр. - Stylos, загострена паличка, якою писали по покритих воском дощечках) - це ідейно-художня своєрідність творчості письменника, риси його творчої індивідуальності; зумовлені життєвим досвідом, світоглядом, характером, уподобаннями, орієнтацією на певні літературні напрями. Максим Рильський у статті „Народ безсмертний” характеризує найвидатніших діячів рідної літератури: „Українська література в особі кращих своїх представників завжди була літературою передовою. Бунтівна мудрість Г. Сковороди, нещадний сміх „Енеїди” І. Котляревського, полум’яний гнів Тараса Шевченка, чиї натхненні строфи по праву
можуть бути поставлені поряд зі строфами Байрона, Міцкевича,
Гейне і чия роль у духовному розвитку українського народу не підлягає, можливо, ніяким порівнянням; мужній, гордий, сталевий голос Лесі Українки, безбрежне море, яке називається творчістю І. Франка, гідні подиву по тонкості і красі повісті й оповідання Михайла Коцюбинського і Василя Стефаника, продиктовані трепетною любов’ю до людини...”
Стиль змінюється у зв’язку зі зміною поглядів письменника, становленням характеру митця.
       Пригадайте, скільки періодів можна визначити у творчості М. Коцюбинського?
       Які проблеми піднято у творах письменника раннього періоду творчості?
       Визначте жанрову специфіку цих творів.
       Який метод характеризує ранній період творчості?
Творчість Михайла Коцюбинського - новий етап у розвитку української літератури. Розповідна манера не задовольняла вимоги читача кінця 19 - початку 20 століття, тому він вносить в літературу глибоке розкриття суті соціальних подій і людських характерів через напружені діалоги, внутрішні монологи, соціально забарвлені психологічні пейзажі, ліричну схвильованість.
       Доведіть, що творчий метод митця еволюціонував від реалізму до імпресіонізму.
М. Коцюбинський - знавець людського серця і глибокий психолог.
1) Користуючись прийомами контрасту, автор зіставляє людей за їх соціальною приналежністю (на прикладі твору „Сміх”):
Варка
Наталя
„Кремезна, з широким обличчям. Дранка на плечах, що не давала тепла.”
Важка, спокійна.
„Дикий регіт скакав по хаті, сміх бив у лице”.
„Бліда, невиспана.”
„Біла вранішня блуза...”
Підскакує на стільці, налякано відповідає, ходить з острахом. „Було од нього (сміху) так болісно і лячно, як од танцю гострих ножів.”


2) М. Коцюбинський - майстер психологічного пейзажу. У пейзажі імпресіоністичного твору підкреслюється його мінливість,



спричинена як часом доби, так і настроєм спостерігача. Крім того, автор намагається передати одночасно зорові, слухові і дотикові враження.                
Зорові
Слухові
Дотикові
Настрій
Зелена долина
Ниви хлопають

Спокій.
хліба.
у краї неба.

'
Соболина
Шматки згуків.
Гладжу рукою.
Тепло,
шерсть ячменів.
Покошланий

упивання

шум.

красою.
Срібноволосі
Тихо.

Спокій.
вівса.



Блакитні річки



льону.



Колос безостий.
Гудіння бджіл.
Твердий, б’є по
Додається


руках.
енергія.

Слід відзначити, що пейзажі несуть навантаження динамічності: „дні течуть”, „ниви котять хвилі”, „летить хмарка мушок”, „блакитними річками пливе льон”, „стежки зміяться в житі”, „пшениця біжить за вітрами”, „стебло лізе під ноги”.
1)                У творчій манері письменника наявне поєднання лірики і сатири. Яскравим прикладом є новела „Коні не винні”.
Самостійна робота учнів із вказаним твором.
2)                Важливого значення М. Коцюбинський надає використанню алегоричних образів та художніх деталей. Індивідуально-пошукова робота учнів за варіантами:
I.               Пояснити алегоричні образи хмарок, цепів з новели Intermezzo”.
II.            Пояснити алегоричні образи собак на ланцюгу, широкої ниви з новели Intermezzo”.
III.         Пояснити алегоричні образи сонця, мороку з новели Intermezzo”.
3)                Слово М. Коцюбинського сповнене високого мистецького смаку, глибокої задуми. Твори багаті на художні засоби.
Учні зачитують виписані вдома тропи з самостійно прочитаних творів автора.
4)                Глибока шана до людини, прагнення пізнати її сутність з глибини віків дала можливість відкрити ще одну грань творчості
М. Коцюбинського - фольклорну. Автор - знавець життя карпатських гуцулів, з їх особливою лексикою, звичаями, піснями. Для підтвердження цієї думки учні наводять приклади з повісті „Тіні забутих предків”.
5)     Виступ учня з повідомленням на тему: „М. Коцюбинський і сучасність”.
       Поясніть вислів М. Коцюбинського: „Все моє життя - в літературі”.
                  Як вшановується пам’ять про митця у нашому місті, гімназії? Аргументація оцінок учнів.

Повідомлення домашнього завдання: підготуватися до тематичного тестування за темою: „Михайло Коцюбинський”.

Немає коментарів:

Дописати коментар