четвер, 17 березня 2016 р.

ТЕМА УРОКУ. Урок позакласного читання.Ігор Калинець. «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою».
Мета: навчитися знаходити елементи казкового і фантастичного  та пояснювати їх роль у творі; характеризувати образ Хлопчика-фігурки на основі його поведінки та пригод у реальному світі людей; розвивати творчу уяву і фантазію, формувати естетичне сприймання світу; виховувати чесність, повагу до інтересів інших.
Але правди в брехні не розмішуй,
Не ганьби все підряд без пуття,
Бо на світі той наймудріший,
Хто найдужче любить життя.
В.Симоненко
ХІД УРОКУ
І.Актуалізація опорних знань.
Вікторина «Знавці біографії І.Калинця» (підтвердити або спростувати  запропоновану думку).
v І.Калинець – відомий український художник (ні).
v І.Калинець народився у 1939 р. на Львівщині (так).
v І.Калинець навчався у Київському університеті на філологічному факультеті (ні).
v 9 років провів в ув'язненні за свою громадянську позицію (так).
v Книжка «Дивосвіт» присвячена матері (ні).
v І.Калинець живе у Львові і працює редактором журналу «Євшан-зілля».(так)
v Тема поезій із збірки «Дивосвіт» - нерозривна єдність людини з природою (так).
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1.     Слово вчителя.
І.Калинець належить до шістдесятників. З 1972 по 1981 рік був репресований і перебував в ув'язненні на Уралі та на засланні в Забайкаллі. Саме там почав писати для дітей і своєї неповнолітньої дочки Звенислави, малих племінників Маркіяна та Назара і дітей своїх друзів («Книжечка для Дзвінки», «Дівчинка і квіти», «Пан Ніхто»).
2. Читання вірша «Дим».
3. Слово вчителя.
- Хто з персонажів згаданий в останніх рядках поезії? Чи хочете ви більше дізнатися про нього?  Тож  сьогодні ми з вами поринемо у світ казкового оповідання І.Калинця «Хлопчик-фігурка, який задоволений собою».
4. Запис у зошити теми уроку та епіграфа.
5. Опрацювання змісту твору.
6. Бесіда.
- З яким героєм ми знайомимося на початку оповідання? (Ганнуся)
- Яким видом транспорту Ганнуся поверталася додому? Яка пора року була? (трамваєм, осінь)
- Чому вікна в трамваї запотіли?
Що зробила дівчинка? Як звати людинку? (намалювала хлопчика-фігурку)
Чому хлопчик-фігурка просить допомоги у дівчинки? (може загубити окуляри)
7. Мовна хвилинка.
- У якій формі викладено розмову Ганнусі з хлопчиком-фігуркою (діалог)?
-Як правильно записувати таку розмову?
- Як звертається хлопчик до дівчинки (дівчинко)? А вона до нього? (хлопчику). Чи правильно це? У якому відмінку вжиті ці слова?
8. Бесіда.
- Що запропонувала Ганнуся хлопчику?
-  Чому в альбомі йому було затишно? (любив альбом)
- Де ночує хлопчик? Чи задоволений він собою?
- За що переживала Ганнуся?
- Чому дівчинка не сказала вчительці правду?
- Що зробив знак питання з хлопчиком? (надав таємничості)
           - Що хоче придумати Ха-Еф? (загадкову історію)
           - Чим саме задоволений Ха-Еф? (знаком питання і знаком оклику)
- Що дівчинка попросила його зробити? Яким чином він має це зробити?
- Чи сподобався вам І життєпис? Що нового ви дізналися?
9. Переказ змісту другого життєпису.
- Що вам уже було відомо про минуле України? А що нового ви дізналися?
- Чому малюнки в печері, зроблені у сиву давнину наймудрішими жерцями-волхвами, схожі на малюнки сучасних дітей?
10. Переказ змісту третього життєпису.
11. Бесіда.
- Котрий із життєписів сподобався вам найбільше? Чому?
-Чому дітям було важко зізнатися, що життєписи писали не вони?
- Чому Ха-Еф був завжди задоволений собою?
- Чи задоволені були собою Ганнуся, Софійка та Богданко?
- Чому Ха-Еф такий розумний? (мав окуляри). Чи завжди діти, які носять окуляри, розумніші за інших?
- Чи хотіли б ви мати такого друга, як Ха-Еф? Чому?
12. Складання літературного грона до образу Ха-Ефа.
                                 розумний
                                допитливий
   Ха-Еф                  незвичайний
                                задоволений собою 
                                 помічник            
13. Теорія літератури.
- Скільки всього життєписів склав Ха-Еф? У яких творах трапляється часто це число? Якому літературному жанру воно властиве?
- Що в оповіданні фантастичне, а що – казкове? Чого в ньому більше?
Фантастичне:
v Наявність хлопчика-фігурки;
v Походження хлопчика;
v Розмова героя, поведінка, риси характеру, як у людини;
v «живе» в альбомі, ранці, зошитах.
ІІІ.Висновок.
-         Чого навчає оповідання І.Калинця?
Ідея – засудження хвалькуватості, надмірної впевненості у собі, легковажності, уславлення правдивості, віри у вільне, незалежне життя.
Творча робота.
Уявіть себе на місці дітей. Чи такою була б ваша поведінка в подібних ситуаціях? Якщо ні, то складіть невеличке усне повідомлення про свої вчинки в обраній ролі.
Д/з: написати четвертий життєпис Ха-Ефа.





Немає коментарів:

Дописати коментар