вівторок, 29 березня 2016 р.

Тема уроку : Відокремлені означення.
Мета уроку : Поглибити знання учнів про відокремлені члени речення; чітко визначити умови відокремлення означень; удосконалювати пунктуаційні навички учнів та навики само­стійної роботи з підручником; розвивати мовне „чуття” учнів; збагачувати словнико­вий запас школярів та культуру їх мовлення.
Тип уроку:              Вивчення   нового матеріалу.
Обладнання: Картки, таблиця.
Учитель: Перед тим, як почати роботу над вивченням нової теми, давайте проведемо орфоепічну п’ятихвилинку.
1.     Розгляд слів, записаних на таблиці.
2.    У словах написаних на дошці, розставити наголоси: фарфор, кропива, щавель, новий, читання, кохання, виразний, ознака, алфавіт.
-          Що таке алфавіт?( перші букви грецького алфавіту)
-          Доберіть до слова алфавіт синоніми.(абетка, азбука; що вони означають?)
II.        Повідомлення теми та уроку.
Учитель: Діти, хто розповість, що таке відокремленні члени речення?
( Один із учнів дає відповідь на поставлене запитання. Якщо його відповідь неповна, слід підняти іншого учня для доповнення відповіді.)
Учитель: Діти, погляньте на дошку, на ній записаний текст.
Прочитайте його і дайте відповідь на такі запитан­ня : 1. До якого стилю він відноситься?
2.       Чого бракує цьому тексту з художнього по­гляду?
Це була справжня україночка. На ній була біла сорочка. Дівочий стан облягала різноколірна плахта. Парубок добре розгледів, що в неї великі карі очі, а над ними чорні брови. У волоссі полум’яніло декілька маків.
( Учень з класу дає відповідь на запитання . що текст відноситься до художнього стилю мовлення і що йому не вистачає емоційності, художніх означень.)
Учитель: А давайте ми розширимо його, додамо йому озна чень. На сусідній дошці на допомогу вам записані різні означення. Введіть самостійно їх в речення, а тоді хтось один прочитає, що у вас вийшло.
Допоміжні означення:
Вишита червоними маками; тоненький та гнучкий; з довгими віями; вигнуті й вузенькі, мов шнурочки; великі й червоні.
( Діти працюють над текстом).
Учень зачитує текст у поширеному вигляді.
Учитель:
Учні, уважно подивіться на ті словосполучення та окремі слова, що ви ввели в речення, і скажіть, як вони називаються?
( Учні повинні дати відповідь, що це дієприкметниковий зворот, однорідні означення, узгоджені та неузгоджені, одиничні дієприслівники.)
Учитель:
Отже, ми можемо з вами уже зробити перший висновок, що відокремлені означення можуть бути виражені...
Діти:            дієприкметниковим зворотом, поширеними
означеннями, одиничними прикметниками та дієприкметниками.
На дошці вивішується таблиця з реченнями.
Робота з підручником.
Учитель:
Зараз ви самостійно розглянете правила у вашому підручнику на        щоб розібратися, в яких випадках
відокремлюються означення. На таблиці написані речення. Після того , як ви прочитаєте правила, в таблиці ви знайдете приклади до них і скажете, яке речення ілюструє те чи інше правило. Розглядаючи таблицю, будьте уважними.
Учні працюють з підручником і таблицею.
Робота над реченнями із таблиці, пояснення.
1.     Її руки, шкарубкі і зморшкуваті, лежали спокійно на колінах.
( узгодженні означення стоять після означуваного слова іменника).
2.        Остап лежав, задуманий, на землі просто неба.
відокремлюється узгоджене означення, якщо його від означуваного слова відділяє інший член речення.)
3.    Різкий, поривчастий, він вибухнув гнівом і
обуренням.(поширені і непоширені узгоджені означення відносяться до особового займенника).
4.         Її гарне лице, освітлене промінням, було повернуте в його сторону.(відокремлюються узгоджені означення, якщо вони стоять після означуваного слова, а перед ним уже є означення).
Пробачте мене(пробачте мені), заживає рана (гоїться рана), гражданський одяг (цивільний одяг), по закону (за законом), моє діло сторона(моя хата скраю), заслуговує уваги(вартий уваги), в значній мірі(значною мірою), вчинити злочин(скоїти злочин)два роки назад(два роки тому).
Роздати картки учням, які будуть з ними працювати біля дошки і на місцях^
ГРА „ ХТО КРАЩЕ”
Завдання: В запропонованих реченнях до одного з іменни­ків дібрати відокремлене означення і речення за­писати в зошит.
••
1.    її струнка постать далеко виднілася над житом.
2.    На бабусиних ногах були старі черевики.
3.    Дівчинка подала матері руку.
4.    Одарці пасувала червона стрічка.
5.    За хатою на зеленій траві лежав парубок.
Учні читають написане.
Перевірка учнівських робіт біля дошки. Учні класу коментують правильність виконання.
Завдання:         За поданими відокремленими означеннями
скласти невеличкий опис зовнішності людини, групуючись по чотири учні з двох сусідніх парт.
На закріплення вивченого матеріалу учням пропонується скласти лінгвістичний діалог, використовуючи етикетні формули.
Учні першої парти на запропонований іменник придумують речення із відокремленим означенням, учні слідуючої парти беруть із придуманого речення будь-який іменник і до нього теж придумають аналогічне речення.
написати твір - мініатюру на тему
                  „ Бачу руки твої, моя мамо,
Твою ласку я чую рідненька.”
з використанням відокремлених означень.


Немає коментарів:

Дописати коментар