Тема досвіду: Формування креативної особистості та
підвищення грамотності на уроках української мови та літератури.
Я вважаю, що
основна мета вчителя-словесника полягає у підвищенні грамотності школярів, які
б уміли змістовно, зв’язно і стилістично висловлювали свої думки. Тому й працює
над проблемою „ Формування
креативної особистості та підвищення грамотності на уроках української мови та
літератури.”
Учитель повинен добре дбати про рівень словникового запасу учнів, оскільки
від цього залежить і рівень розвитку як мислення так і мовлення. Тобто чим
багатший словник людини, тим проникливіше вона бачить світ, точніше сприймає
почуте й прочитане, чіткіше формулює й виражає свої думки. Тому у своїй роботі
завжди шукаю свіже слово, яскравий вислів, цікавий факт із життя, сьогодення,
змістовний текст, що обов’язково носить виховний характер, - все це збуджує
інтерес учнів до роботи над мовою. Дидактичний матеріал набираю такий, що не тільки ілюструє певні
теоретичні положення, а й задовольняє пізнавальні та естетичні потреби дітей, є
зразком для наслідування.
Кожного разу я звертає увагу учнів: „Як гарно сказано”, „Яке влучне
порівняння”, „Який цікавий образ”, „Яка глибока думка”. Цим створюю ситуацію
успіху, спонукає дітей до творчості, домагаю, щоб учні відповідати на
поставлені питання чи переповідали матеріал певними . правильно
побу дованими й осмисленими реченнями. А під
час оцінювання враховую художню якість
відповіді, а не тільки її правильність. Наприклад вивчаючи тему „Складання
діалогів” у 10 класі, пояснюю учням, щоб зорієнтуватись у ситуації спілкування,
кожен планував своє висловлювання.
Учні виконують вправи
диференційованого характеру, а саме:
Скласти діалог, коли
а) ви маєте намір звернутися до
вчителя мови (історії, математики) з проханням порадити підручники та довідкову
літературу, якими варто скористатися у процесі самостійної підготовки до вступу
у вищий навчальний
заклад;
б) ви хочете попросити вчителя
літератури або керівника шкільного драматичного гуртка допомогти однокласникам
у роботі над сценарієм випускного вечора;
в) ви хочете звернутися до голови
батьківського комітету з проханням допомогти в організації випускного вечора.
Вчитель повинен добре розуміти,
що критичне мислення учнів розвивається інтенсивніше, коли вони самі роблять
висновки зі спостережень за мовними явищами, літературними процесами,
самостійно формулюють правіша і доводять свою думку до логічного завершення. Вважаю
, що найкориснішим видом роботи з розвитку зв'язного мовлення є переказ -
письмовий і усний. Він найбільше сприяє виробленню навичок самостійного викладу
думок. На уроках широко використовую вільний переказ прочитаного тексту,
оскільки працюючи над таким переказом, учень не тільки дає волю своїй уяві,
фантазії, а й засвоює нові слова, вислови, мовні звороти, моделі речень
У своїй роботі вимагаюсь від учнів культури мовлення, яка передбачає додержання
літературної норми. Вчу дітей
дохідливості мовлення, тобто точності вираження думки, почуттів за допомогою
точно дібраних слів і будови речень, відповідною розстановкою логічних
наголосів. Наприклад, на одному з уроків учні 10 класу писали твір на тему
„Осінь жагуча”. Взявши за тему слова з вірша Ліни Костенко, запропонувала
розкрити зміст вислову „осінь жагуча”, висловивши власні почуття й думки. Ось
зразки уривків з учнівських творів:
Янченко олександр: Пристрасть, яка обпалює нас
своїми барвами, переносить у зовсім інший, незвичайний світ, де можна осягнути
всю її велич, велич жагучої і прекрасної осені... ”
Мороз Іван: „Я знаю: все буде повторюватись ще
раз, але в серці бентега. Немов з тобою прощається якась частина життя, бо
осінь жагуча, схожа на чарівний світлячок, який, даруючи красу, горить яскраво,
але зовсім недовго, і згасає назавжди разом із полум 'ям багать.
Сергієнко Ирина: .. Осінь. Рання, Жагуча. Вересень.
Листопад. Якесь дійство. Феєрія природи. Наче театр. Новий. Вражаючий. Осінь. Я
люблю її і ненавиджу. Я люблю і ненавиджу ті почуття, які вона зроджує. Почуття
покину тості, якоїсь солодкої, приємної покинутості Я залишаюся сама. Сама в
цьому жовтогарячому світі. І я безоглядно поринаю в нього. Глибоко- глибоко. На
саме дно цього багряного океану. І наче яскравою стіною відділяюсь від усіх. Ви
десь там, а я - тут. Сама, І нікого поруч. Цей яскравий жовто багряний світ
обіймає мене одну. Ія люблю цю пронизливу самотність. Але чому ж мені так
боляче?
Також практикую для вдосконалення мовленнєвих здібностей такий вид роботи
як опис спостережень.
·
Оберіть будь-який предмет природи й опишіть, що ви бачите. Порівняйте опис
власних спостережень з описами спостережень однокласників.
·
Опишіть будь-який предмет на основі власних спостережень, зайнявши певне
місце в кімнаті. Потім зробіть те саме, перейшовши на інше місце. Порівняйте
написане.
Виховую у школярів мовний етикет , пояснюю учням, що від культури мови
залежить культура спілкування, порозуміння між людьми. Висока культура мови
забезпечує високу культуру мислення. Культура мови - одна з найістотніших ознак
загальної культури людини. Учні вдало демонструють на практичних заняттях з
української мови та літератури те, що вони засвоїти вище вказані положення.
Особливо добре виходить висловлювати свої міркування у шестикласників на уроках
літератури. Починаючи речення словами „Я думаю”, учні самостійно
доводять свою думку і самостійно роблять висновки.
Так, у цьому році було проведено в 11 класі уроки-диспути, семінари,
конференції. Серед найбільш вдалих слід відмітити такі „Олександр Довженко.
Щоденник”, „Чи можливе взаєморозуміння
між поколіннями?” (за романом О.Гончара „Собор”), „Чи знаєш що ти людина?” ( за
творчістю В.Симоненка). На таких заняттях старшокласники доводять, аргументують
свої твердження відносно завтрашнього дня, прогнозують краще майбутнє нашої
держави.
Не вживаючи зайвих слів, жестів,
учні висловлюють думки вільно, впевнено ,зміцнюючи віру в свої можливості,
отримуючи радість від пізнання невідомого у відомому від збагачення засобів
самовираження у світі людей, де панує мова.
На уроках застосовую різні види,
прийоми, форми роботи : використовує твори мистецтва, словесне малювання,
інсценізацію уривків творів, евристичну бесіду, дискусію, поглиблену роботу з
художнім текстом, пошуково-дослідницькі завдання випереджального характеру,
біографічні літературознавчі, історико-краєзнавчі, творчі домашні завдання
(підготувати повідомлення, історичну довідку, скласти план, підготувати
вікторину, висловити власні думки про прочитаний твір, написати твір-мініатюру
тощо).
На уроках літератури прагну пробудити в учнів відчуття багатства і краси
немеркнучих духовних цінностей втілених у літературних творах. А для цього, на
її думку необхідно щодня спілкуватися з книжкою. Тому намагаюсь пробудити в
учнях інтерес до вивчення художніх творів і на уроках-оглядах біографії
письменників, уроках-бесідах з позакласного читання, уроках літератури рідного
краю, під час текстуального вивчення творів. Перед старшокласниками ставить
завдання у процесі аналізу художнього тексту побачити героя як людину з усіма
переживаннями, сумнівами, суперечностями. Для цього заздалегідь оформляю виставку
творів письменника, даю випереджальні індивідуальні завдання. Готую виразне
читання напам’ять, пропоную запитання , які допомагають учням систематизувати
враження про літературних персонажів, спонукають до проникнення в їх внутрішній
світ.
На кожному уроці намагаюсь
пробудити в учнів щиросердний інтерес до всього красивого, високого,
морального, рідного українського.
Немає коментарів:
Дописати коментар