Тема уроку. Майстерне зображення в повісті „Тіні забутих
предків” картин і праці гуцулів, їх світогляду і світовідчуття.
Мета. Навчальна - розкрити уявлення учнів про самобутність Гуцу-
льщини через осмислення праці й духовного життя її мешканців, змальованих на
сторінках повісті;
розвивальна - розвивати творче мислення учнів;
виховна - виховувати почуття поваги до історії, традицій нашого народу.
Обладнання. Матеріали заочної експедиції по Українських
Карпатах. Тип
уроку. Бінарний
урок.
Бесіда за текстом твору „Тіні забутих предків”:
■
Назвіть проблеми, порушені
М. Коцюбинським у повісті „Тіні забутих предків” ?
■
У чому полягає суперечка та
гнів між родами Гутенюків і Палій- чуків ? чому вони ніколи не могли
примиритись ?
■
Визначте тему повісті.
■
Які епізоди з твору вас
найбільше схвилювали, вразили ?
1.
Розповідь учителя.
Наша заочна мандрівка Карпатами допоможе краще зрозуміти перлину
української літератури - повість „Тіні забутих предків”, заглибитись у
чарівний світ народу з багатою фантазією. Який зумів витворити цілий світ
символів, що допомагають жити у вічній гармонії з природою.
2.
Звіт першої групи учнів, що
досліджувала природно- етнографічні умови : населення, світогляд жителів
Карпат. Гуцульщина за сучасним адміністративним поділом охоплює південні
частини Надвірнянського, Косівського та Верховинського район Івано-Франківської
області, південну частину Вижницького району, Путинський район Чернівецької та
Рахівський район Закарпатської областей. У с. Криворівні створено
літературно-етнографічний музей.
Споконвіку гуцули займалися скотарством, лісовим
промислом, сплавом лісу по гірських річках.
Величезне нервове виснаження останніх років
дається взнаки. Навіть „Книга природи”, яку так любив письменник, спочатку
викликає в ньому відразу. В одному з перших листів до дружини (від 14 червня 1908
р.) він зауважує з приводу природи в Кононівці:” Не можна сказати, щоб тут було
особливо гарно; степ, низьке місце, часто з болотами, лісу нема, купатися не
можна, хоч маленькі ставки є. При домі великий запущений парк, в якому стільки
ворон, як у Святому і так само по цілих днях кричать ...” І це сказано про ту
саму природу, потім чарівною музикою зазвучить в „Intermezzo”.
Проте М. Коцюбинський бореться з утомою за
внутрішній спокій, що дав би йому змогу зайнятись улюбленою справою - писати. В
листах до дружини протягом місяця перебування в Кононівці час від часу
прохоплюється зауваження, що відтворюють цей процес боротьби: „ Погано, що й
досі не можу сісти за роботу...думки не йдуть до голови...”(23 червня 1908 p.); „Людей просто не
переношу, а коли, гуляючи, десь бачу людину, то тікаю, щоб не стрітись ...” І,
нарешті, там же: „ Так полюбив зелені простори, сонце, що мені жалко години,
проведеної у хаті ”(26 червня 1908 p.).
Письменник починає пильніше вдивлятися в природу,
і втома відступає. Краса природи, її неповторність захоплюють його, викликають
цілу зливу позитивних емоцій. М. Коцюбинський під кінець відпу стки вже не
почуває себе втомленим, самотнім. Він живе повнокровним внутрішнім життям і
готовий свої почуття вилити на папері.
1.
Словникова робота.
- Поясніть значення слова ,,intermezzo”.( intermezzo—лат. перерва,
перепочинок .—у музиці - невеличка інструментальна п’єса, що в 17 ст.
виконувалася між актами трагедії )
1.
Бесіда за змістом твору:
—
Яке враження справила на
вас новела ?
—
Хто ж він, ліричний герой „Intermezzo” ?
-- Першою дійовою особою, яка з’являється у
творі, є „моя утома”. Чим вона зумовлена ?
—
Коли ж, на вашу думку,
починається власне „intermezzo” ?
—
Чи можна сказати, що
природа лікує душу?
—
Якою є людина у порівнянні
з силою природи ?
-- Багато критиків говорили про М. Коцюбинського
як про „сонцепоклонника”. Проілюструйте це прикладами з твору.
—
Чому спів жайворонка
асоціюється у героя з арфою ?
—
Остання дійова особа, з
якою зустрічається головний герой є Людське горе. Чи готовий він до зустрічі з
людиною ?
2.
Теорія літератури.
Учитель. За визначенням літературознавців, твір „Intermezzo” - це поліфонічна новела. З’ясуємо, чому ? (Учні згадують поняття
„новела”, основні її ознаки і посилаються на зміст твору; визначають вид новели
за характером подій ( лірична драма), за об’єктом зображення ( пейзажна), за
проблематикою і типом героїв (імпресіоністична), за способом відтворення
дійсності (потік свідомості).
3.
Самостійна робота учнів.
Учні визначають тему твору (зображення
самопочуття митця, викликаного настроями у часи реакції, дій людини в
екстремальних умовах) та конфлікт ( філософсько-психологічний), обґрунтовуючи
свої думки.
4.
Виступ учня-літературознавця „Особливості композиції новели „Intermezzo” ”
Твір фабульний, складається з 11 частин.
Починається новела з зав’язки (втома митця). Далі йде експозиція (знайомство з
Кононівкою, прибуття ), розвиток дії (відчуття самотності в будинку з 10-ти
кімнат, перебування в полі), кульмінація (зустріч ліричного героя з селянином).
Розв’язка твору полягає у тому, що до ліричного героя повертається бажання
творити, сила і він починає працювати.
1. Слово вчителя.
Образи природи, що символізують складну боротьбу
в душі героя, немов показують, як поступово повертається до нього рівновага,
зникає роздвоєння, повертається бажання жити і знову виконувати свої обов’язки.
2.
Аргументація оцінок.
3.
Повідомлення домашнього завдання.
Підготувати невелику за обсягом новелу на тему:
„Щастя мить”, описавши в ній настрої, переживання ліричного героя.
Немає коментарів:
Дописати коментар